Ugrás a tartalomra
CímlapKialakult a Nyílt Fórum 18/19 mezőnye! Első találkozó februárban Nyíregyházán!
  • Címlap
  • Nyílt Fórum
    • Nyílt Fórum 18/19
    • Nyílt Fórum 17/18
    • Nyílt Fórum 16/17
  • Vilmos-díj
  • Évad Legjobb Magyar Drámája - díj
  • A Céhről
  • Nyílt Fórum Füzetek
  • Tagság

Konferencia

Irodalom és színház, avagy Irodalom-e még a dráma?

kép

Irodalom és színház, avagy Irodalom-e még a dráma?
Konferencia felolvasószínházi előadásokkal a Színházi Dramaturgok Céhe szervezésében a Petőfi Irodalmi Múzeumban október 13–15 között.

Kezdete

2017. 10. 13., p - 16:00

Vége

2017. 10. 15., v - 19:00

Helyszín

Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM)

Konferencia

  • Tovább (Irodalom és színház, avagy Irodalom-e még a dráma?)

színház.org hírei

  • GóleMenza – Újra ebéddel vár a Gólem Színház!
  • Gazdasági vezetőt keres a Láthatáron Csoport
  • Rozsdatemető 2.0 a Katonában – Videó a nyílt próbáról
  • Guerilla – Márciusban érkezik a mozikba Mészáros Blankával és Vilmányi Benettel
  • Operaénekesek nyújtanak inspirációt a kilókkal folytatott harchoz
  • Hurok – Ősbemutató a Jurányiban Bagossy László rendezésében
  • Nem irónia, derű – Interjú Rátóti Zoltánnal
  • “Van egy végtelen bizalom egymás iránt” – Interjú Veszelovszki Janka és Kenéz Ágoston színészhallgatókkal
  • Törőcsik Franciska filmről, korán jött sikerekről, éneklésről és sok minden másról
  • Igazinak hittek egy lövést a színházban, ezért pánik tört ki San Franciscóban
Tovább

Színház.hu hírei

  • Ma nyílik meg a Nemzeti Táncszínház új épülete a Millenáris Parkban
  • Kortárs Magyar Dráma-díjat adnak át a Rózsavölgyiben
  • Az üstökös felbukkan a Baltazár Színházban
  • A nap fotója – Meg kell őrülni!
  • Hogyan válhat a művészet a társadalmi változás motorjává?
  • Ősbemutató a Figura Stúdió Színházban
  • „A stand-up több mint mikrofonnal színpadra állni és vicceseket mondani”
  • Kardos Róbert: „Létezhet másfajta boldogság”
  • Új helyszínen játszik a Pintér Béla és Társulata
  • Májustól az Operettszínház nem játssza az Átriumban előadásait
Tovább

Kritikusok céhe hírei

  • Kritikusdíj 40 – Hámori Gabriella, Szűcs Katalin Ágnes, Zappe László
  • Kritikusdíj 40 – jubileumi beszélgetéssorozat kritikusokkal és alkotókkal
  • Elüti-e a Prozorov lányokat a vonat? – Kritikus óra Miskolcon a Három nővér után
  • Konferenciák – archívum
  • Amikor alánk jön a történelem – Kritikus óra Miskolcon, a Jóembert keresünk után
  • Kritikus Óra – 2010
  • Új vezetők, új tagok
Tovább

Revizoronline hírei

  • NYÍLT FORRÁSBÓL Zoltán Lantos’ OpenSource – Sonaris
  • ÁLLAMPOLGÁRI ENGEDETLENSÉG A csillagszemű juhász / Harlekin Bábszínház
  • NINCS CSONT A KEBABUNKBAN Photograph / Berlinale 2019
  • MINDENKORI FÉLELMEINK Békés Pál–Várkonyi Mátyás: A Félőlény / Miskolci Nemzeti Színház
  • LAKÓHELYÜNK KULTURÁLT HASZNÁLATA A fecsegő potyautas 61.
  • RIDEG SZENVEDÉLY Hidegháború
  • PÁR POÉN, ÉS MÁS SEMMI Kölcsönlakás
  • EGY TISZTA NŐ A Maria Callas-sztori
  • A ZSARNOKÖLÉS PSZICHOLÓGIÁJA Shakespeare: Macbeth / Jászai Mari Színház, Tatabánya
  • TUMORBÓL NŐ A SZERELEM Lidérc úr; Entrópia / Berlinale 2019
Tovább

Magyar Színházi Társaság hírei

  • Gyászjelentés
  • THE INTERNATIONAL CHILDREN’S FESTIVAL
  • FACT Fesztivál
  • Meghívó
  • Pályázat
  • Danis Lídia kapta az idei Domján Edit-díjat!
  • Kellemes Ünnepeket Kívánunk!
  • Nyílt levél dr. Kásler Miklós Miniszter Úrnak
  • Díjátadó a Bajor Gizi Színészmúzeumban
  • Kosik Anita és Gulácsi Tamás beszámolója
Tovább

Search

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó
Színházi Dramaturgok Céhe

User menu

  • Bejelentkezés

Footer menu

  • Elérhetőségek
  • Kapcsolat