Izsó Zita – Izsó Nóra: Napfogyatkozás – Nyílt Fórum 21/22

Izsó

Dramaturg-mentor: Deés Enikő
Rendező: Pelsőczy Réka

Izsó Zita Gérecz Attila-díjas író, költő, műfordító, az 1749.hu világirodalmi folyóirat szerkesztője. Idén ősszel jelenik meg negyedik verseskötete a Scolar Kiadó gondozásában.
Húga, Izsó Nóra független dalszerző énekes, tavaly debütált az “Ez nem az a nyár” című albumával. A testvérpár 2005-ben első drámájával megnyerte a Magyar Rádió és a XXI. Század Magyar Drámájáért Alapítvány IV. Ifjúsági Színjátékíró versenyét. 2011-ben újabb, közösen írt második színdarabjukkal elnyerték az egri Gárdonyi Géza Színház drámaíró versenyének pályadíját. Emellett közös zenés-verses felolvasóestek keretében szoktak együttműködni.

Harmadik, “Napfogyatkozás” című drámájuk 1999. augusztus 11-én, egy Budapesttől távol eső településen játszódik. Középpontjában a Katona család áll, a családtagok épp hazavárják a sokáig intézetben nevelkedett fiút, Mátét. Máté megjelenése megzavarja és teljesen átrendezi az addigi viszonyokat, és felszínre hoz egy múltbeli eseményt, amit a szülők próbálnak letagadni.
Vajon mi történt akkor az azóta már felnőtt gyerekekkel? Mi lett a sorsa azoknak, akik ki merték nyitni a szemüket aznap? És mi lehet rosszabb annál, mint szabad szemmel belenézni a napba? A Napfogyatkozás a múlt feldolgozásának lehetőségeit járja körül egy feszültségekkel teli családban, ahol azon múlik minden, hogy a családtagok képesek-e a saját sérelmeiken túl végre egymásra is figyelni. De vajon az igazság minden esetben gyógyító erejű, vagy van, hogy jobb nem megtudni az
igazat?

 

Felolvasás után beszélgetés az alkotókkal. Felkért hozzászóló: Samu Nagy Ádám 

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Regisztrálni a szentendreiteatrum.hu oldalon lehet.

Kezdete
Vége
Helyszín
Szentendrei Teátrum

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó