Ugrás a tartalomra
CímlapA Nyílt Fórum 20/21 pályázat döntésének határideje: 2021. január 15.
  • Címlap
  • Nyílt Fórum
    • Nyílt Fórum 19/20
    • Nyílt Fórum 18/19
    • Nyílt Fórum 17/18
    • Nyílt Fórum 16/17
    • Vilmos-díj
    • Nyílt Fórum Füzetek
    • Bemutatott darabok
  • A Céhről
  • Tagság

Nyílt Fórum Füzetek 18/19

borító

Kellemes olvasást és köszönjük az adományokat!

 

Nyílt Fórum 18/19 Ebook PDF

Nyílt Fórum 18/19 Ebook MOBI

Nyílt Fórum 18/19 Ebook EPUB

 

 

 

Színház Online

  • Megjelent egy lista – Ők lehetnek az SZFE új tanárai
  • Megjelent a Színház folyóirat JANUÁRI száma!
  • Goán debütál a Hasadék című elsőfilmes Molnár Levente, Lovas Rozi és Kovács Lajos szereplésével
  • Az SZFE vezetés közleménye: “Az egyetem történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét”
  • Téli csodaházikó – Gyerekműsorral vár a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház
  • Voith Ági: “Azt javaslom, most mindenki vegye elő a humorérzékét”
  • “Egy asszonyról, akinek kitörés a legfőbb vágya” – Monodráma a debreceni színház online műsorán
  • Ők a 6szín stream pályázatának nyertesei – Izgalmas online előadások várhatók
  • Nulla kredittel zárhatják le az SZFE-hallgatók őszi félévét
  • Megjelent Mundruczó Kornél új filmjének zenéje
Tovább

színház.org hírei

  • János vitéz – Online bemutatót tart a Nagyvárad Táncegyüttes
  • Kötelező olvasmányok megértését segítő drámafoglalkozás-sorozat indult
  • Fullajtár Andrea is felmond a Színművészetin
  • Műhelymunka és próbakezdés az Udvarhely Bábműhelyben
  • Az Isten ostorából rendez filmet Vidnyánszky Attila
  • Emma csöndje – Online premiert tart a Kolibri Színház
  • VIDOR – Várják a jelöléseket a versenyprogramba
  • Black Comedy – Online bemutatót tart a Veres 1 Színház
  • Eladják az SZFE jelenlegi épületeit
  • Online rendezik meg a 22. SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivált
Tovább

Revizoronline hírei

  • MAJDNEM Vámos Miklós: Dunapest
  • SZÍNHÁZ, KÓRHÁZ Ez nem az / Desiré Central Station Fesztivál 2020
  • MI MARAD A PUSZTÍTÓ FÁJDALOM ROMJAIN? Mundruczó Kornél: Pieces of a Woman
  • NEM FARKASNAK VALÓ VIDÉK Wolfwalkers
  • MONOKRÓM Robert Thomas: Nyolc nő / Katona József Nemzeti Színház, Kecskemét
  • ALZHEIMER-NAPLÓ Légrádi Gergely: Nélkülem – nélküled
  • MÍTOSZROMBOLÓK Interferenciák 2020
  • SZERETETTEL: LADY WHISTLEDOWN A Bridgerton család / Netflix
  • NEM VAGYOK EGY ELVETEMÜLT UNDERGROUND FIGURA Beszélgetés Szamosi Zsófiával
  • AZ ÁLLATORVOS DILEMMÁJA Az élet dicsérete / Epic Drama
Tovább

Magyar Színházi Társaság hírei

  • Felhívás
  • Karácsonyi üdvözlet
  • Beszámoló
  • Aase-díj 2020
  • Domokos Ildikó, a Karinthy Színház művészeti titkára kapta 2020-ban a Bálint Lajos vándorgyűrűt
  • Díjátadó
  • Versünnep 2021
  • Színházi streamek és online előadások jogi háttere
  • Garaczi László és O. Horváth Sári a Színházi Dramaturgok Céhének idei díjazottjai
  • Megvannak az idei Aase-díjasok
Tovább

Search

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó
Színházi Dramaturgok Céhe

User menu

  • Bejelentkezés

Footer menu

  • Elérhetőségek
  • Kapcsolat