Madák Zsuzsanna  

dramaturg, rendező, színész, színházi nevelési szakember 

Madák Zsuzsanna sokoldalú alkotó, aki vallja, hogy egy színházi előadásnak lényegi feladata,  hogy reflektáljon kortárs problémákra, fontos számára, hogy egy előadás olyan emberi,  társadalmi kérdéseket vessen fel, amelyekkel dolga van a nézőknek, hiszen így tud csak  viszonyítási ponttá válni életünkben a színház. Madák Zsuzsanna legtöbbször fiatalok és  gyerekek számára készít előadásokat, túlnyomóan osztálytermekbe utaztatható színházi  nevelési előadásokat. A részt vevő fiatalok, illetve gyerekek az előadások során annak  menetét érdemben befolyásoló, illetve a történtekre érdemben reflektáló interakciókban  vehetnek részt. Ezek az előadások illeszkednek a NAT-hoz, a művészi szempontok mellett  egyforma hangsúlyt kapnak pedagógia célok is. A fiatal alkotó számos színházi nevelési előadást jegyez dramaturgként, rendezőként, színész-drámatanárként. Rendezéseikor mindig  saját maga végzi el a dramaturgiai munkát, a műfaj speciális volta miatt ez sok esetben írói  munkával is párosul. 

Madák Zsuzsanna a székesfehérvári Vörösmarty Színházban kezdte a pályáját színészként,  majd több éven keresztül dolgozott független társulatoknál dramaturgként, színészként,  táncosként és rendezőként. 2010 és 2018 között a zalaegerszegi Hevesi Sándor színház  dramaturgja és színházi nevelési szakembere volt. Az ő kezdeményezésére indult a színházi  ifjúsági programja, az országos hírű Tantermi Deszka, amelyet 8 évadon keresztül vezetett. A  program előadásainak Madák Zsuzsanna volt a dramaturgja és rendezője is. Közben több  színházban, illetve társulatban dolgozott vendégművészként, hol dramaturgként, hol íróként,  hol rendezőként kérték fel (Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Harlekin Bábszínház,  Vojtina Bábszínház, Káva Kulturális Műhely). 2015 óta dolgozik vendégdramaturgként,  illetve vendégrendezőként a Csokonai Színházban, amelynek 2018 óta tagja. A Csokonai  Ifjúsági Programnak – a CSIP-nek – gerincét Madák Zsuzsanna alkotásai adják. A Tantermi  Deszka és a CSIP előadásai nagyon sikeresek és népszerűek Zala és Hajdú-Bihar megyében.  Több évadon keresztül utaztatják a színházak osztálytermekbe ezeket az interaktív  előadásokat, a Cyber Cyrano (Hevesi Sándor Színház) és a Verona 1301 (Csokonai Színház)  előadásokat több, mint 130 alkalommal játszották már. Kedvenc színházi formája mellett számos felnőtteknek szóló előadást jegyez dramaturgként. A Közellenség, a Színésznők,  illetve a Liliom volt számára a legkedvesebb. A Közellenség 2015-ben elnyerte a legjobb  előadás díját a Vidéki Színházak Fesztiválján, a Színésznők pedig 2013-ban meghívást kapott  a POSZT versenyprogramjába (nemcsak dramaturgként, hanem főszereplőként is részt vett az  előadásokban.) Madák Zsuzsanna több regényt adaptált színpadra, egy musicalfordítást is  jegyez (Footloose). Több kortárs magyar, illetve külföldi író műve az ő javaslatára került  Magyarországon először bemutatásra, illetve sokszor volt írók jobbkeze színpadi szövegek  elkészítésekor. A 2018-as Mátyás király-emlékévben Mikó Csabával készítettek közösen az  ifjú Hunyadi Mátyásról zenés történelmi mesejátékot, majd novemberben Madák Zsuzsanna  rendezésében be is mutatta a Csokonai Színház. 

Író-dramaturgiai, illetve rendezői munkái közül a Peterre (saját dráma), a Jeuzsálemre (Lessing Bölcs Náthán és Ulrich Hub Náthán gyermekei című művei alapján) és a Verona  1301-re (Shakespeare Rómeó és Júliája nyomán) a legbüszkébb. Ezek az előadások igen  fontos társadalmi kérdéseket tematizálnak, amelyekben lehetőségük van a részt vevő  fiataloknak beletenni saját gondolataikat. Ezek az előadások több hazai fesztiválra kaptak  meghívást, illetve a 2017-es Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemlén a Jeruzsálem elnyerte a  Magyar Teátrumi Társaság díját, a 2018-as Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén Madák  Zsuzsanna Békés Pál-díjban részesült a Jeruzsálem és a Verona 1301 című előadások  megvalósításáért, kiemelkedő alkotói teljesítményéért. A Peter és a Verona 1301 előadásokkal mutatkozott be a Hevesi Sándor Színház és a Csokonai Színház 2016-ban Bergenben a Nyugat-Norvégiai Egyetemen egy minifesztivál keretén belül.  Madák Zsuzsanna friss, bátor és formabontó gondolkodásmódját mi sem bizonyítja jobban,  hogy 2013 óta folyamatosan jelen vannak előadásai, amelyben dramaturgként vagy  rendezőként dolgozott a kortárs magyar drámák fesztiválján, a Deszkán. Négy éve részt vesz  a Nyílt Fórumban, a Dramaturgok Céhe drámafejlesztési munkájában, illetve dolgozott az  InSite Drama 2017-es színházi nevelési területen végzett egyeztetési folyamat egyik  munkacsoportjában, amelynek eredménye a Színházi nevelési és színházpedagógiai  kézikönyv. 

Született: Székesfehérvár, 1983. október 16. 

Díjak, elismerések:

A 2018-as Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén Madák Zsuzsanna Békés Pál díjban részesült a Jeruzsálem (Csokonai Színház) és a Verona, 1301 (Hevesi Sándor  Színház) című előadások megvalósításáért, kiemelkedő alkotói teljesítményéért. Író dramaturgként és rendezőként jegyzi mindkét előadást. 

A 2017-es Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemlén a Jeruzsálem című előadás (a  Csokonai Színház produkciója; Madák Zsuzsanna az előadás rendezője, illetve író dramaturgja) elnyerte a Magyar Teátrumi Társaság díját. 

2015-ben a Vidéki Színházak Fesztiválján a Közellenség című előadás (Hevesi Sándor  Színház) elnyerte a legjobb előadás díját. Madák Zsuzsanna az előadást  dramaturgként jegyzi, illetve a női főszerepet játszotta benne. 

2014-ben Madák Zsuzsannát a La femme magazin beválogatta az 50 tehetséges  magyar fiatal programjába. 

Fesztiválszereplések / fontosabb meghívások: 

2019. DESZKA Fesztivál – Az ifjú Mátyás (rendező, dramaturg) – Csokonai Színház 2018. Vidéki Színházak Fesztiválja – Caligula helytartója (dramaturg) – Hevesi  Sándor Színház 

2018. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé – Verona, 1301 (író-dramaturg,  rendező) – Hevesi Sándor Színház 

2018. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé – Jeruzsálem (író-dramaturg, rendező) – Csokonai Színház 

2018. DESZKA Fesztivál – A száműzött herceg (dramaturg, rendező) – Káva  Kulturális Műhely 

2017. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemle – Jeruzsálem (író-dramaturg, rendező) – Csokonai Színház  

2017. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemle -– Peter (író-dramaturg, rendező,  foglalkozásvezető) – Hevesi Sándor Színház  

2017. DESZKA Fesztivál – Peter osztálytermi színházi nevelési előadás (író dramaturg, rendező) – Hevesi Sándor Színház 

2016. BERGEN (Norvégia). Minifesztivál a Bergeni Egyetemen – Peter osztálytermi  színházi nevelési előadás (író, rendező, foglalkozásvezető) – Hevesi Sándor Színház 2016. BERGEN (Norvégia). Minifesztivál a Bergeni Egyetemen – Verona,  1301 osztálytermi színházi nevelési előadás (író-dramaturg, rendező) – Csokonai  Színház 

2016. fórum’16 (színházi nevelési programok szakmai találkozója) – Peter osztálytermi színházi nevelési előadás (író, rendező, foglalkozásvezető) – Hevesi  Sándor Színház 

2016. fórum’16 (színházi nevelési programok szakmai találkozója) – Verona, 1301 osztálytermi színházi nevelési előadás (író-dramaturg, rendező) – Csokonai Színház 2016. VIII. Kaposvári Nemzetközi ASSISTEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé  – Kövek (dramaturg) – Hevesi Sándor Színház 

2016. VIII. Kaposvári Nemzetközi ASSISTEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé  – Semmi osztálytermi színházi nevelési előadás (rendező, dramaturg, színész drámatanár) – Hevesi Sándor Színház 

2016. VIII. Kaposvári Nemzetközi ASSISTEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé  – Verona, 1301 osztálytermi színházi nevelési előadás (író-dramaturg, rendező) – Csokonai Színház 

2016. DESZKA Fesztivál – Közellenség (színész, dramaturg) – Hevesi Sándor  Színház

2016. DESZKA Fesztivál – Verona, 1301 osztálytermi színházi nevelési előadás (író dramaturg, rendező) – Csokonai Színház 

2015. Vidéki Színházak Fesztiválja – Közellenség (dramaturg, színész) – Hevesi  Sándor Színház 

2015. POSZT OFF – Semmi osztálytermi színházi nevelési előadás (rendező,  dramaturg, színész-drámatanár) – Hevesi Sándor Színház 

2015. fórum’15 (színházi nevelési programok szakmai találkozója) – Semmi osztálytermi színházi nevelési előadás (rendező, dramaturg, színész-drámatanár) – Hevesi Sándor Színház 

2015. DESZKA Fesztivál – Semmi osztálytermi színházi nevelési előadás (rendező,  dramaturg, színész-drámatanár) – Hevesi Sándor Színház 

2014. THEALTER Fesztivál – Kebab színház feldolgozó foglalkozással (színész,  dramaturg, foglalkozásvezető) – Hevesi Sándor Színház 

2014. DESZKA Fesztivál – Az üveganya (dramaturg) – Hevesi Sándor Színház 2013. Vidéki Színházak Fesztiválja – Az üveganya (dramaturg) – Hevesi Sándor  Színház 

2013. POSZT versenyprogram – Színésznők (dramaturg, színész) – Hevesi Sándor  Színház 

2013. Vendégszereplés a Katona Jószef Színházban, az Aradi Kamaraszínházban, a  szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban – Kebab színház feldolgozó foglalkozással (színész, dramaturg, foglalkozásvezető) – Hevesi Sándor Színház 

2013. Fesztivál a határon (Kőszeg) – Csak Rómeó és Júlia… osztálytermi színházi  nevelési előadás (rendező, dramaturg, színész-drámatanár) – Hevesi Sándor Színház 2012. POSZT OFF – Csak Rómeó és Júlia… osztálytermi színházi nevelési előadás (rendező, dramaturg, színész-drámatanár) – Hevesi Sándor Színház

 

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó