Irodalom és színház, avagy Irodalom-e még a dráma?

Irodalom és színház, avagy Irodalom-e még a dráma?

Konferencia felolvasószínházi előadásokkal, a Színházi Dramaturgok Céhe szervezésében, a Petőfi Irodalmi Múzeumban, október 13–15 között.

 

Megtanultuk, az irodalom három műneme: líra, dráma, epika. De igaz-e ez ma is?
Még mindig irodalmi műfaj a dráma, a színházi szöveg? Nem győzte le az irodalmat az élet imitálása? Nem szorítja ki az élőbeszéd a kompozíciót?
Háttérbe szorulhat-e Thomas Bernhard, Elfriede Jelinek, Caryl Churchill, Nádas Péter, Esterházy Péter, Parti Nagy Lajos, Térey János, Závada Péter, Valére Novarina, Mikó Csaba, Szálinger Balázs, Szilágyi Andor, Lanczkor Gábor, Visky András, Tolnai Ottó és más, irodalmi, szöveg-esztétikai szempontból megközelíthető művész színpadi nyelve, párbeszédei, tirádái, monológjai – mi módon állhatják a sarat, milyen eszközökkel kell színre vinni műveiket, hogy a közönség ne veszítse el a kapcsolatot a megformált szöveggel?

október 13., péntek
 

16:00    A konferenciát megnyitja Radnai Annamária dramaturg

16:30    SZAKMAI ELŐADÁS

Halasi Zoltán előadása Jelinek színházáról: Szöveg-mőbiusz

17:00    FELOLVASÓSZÍNHÁZ  

Elfriede Jelinek: Düh

szereplők: Fekete Gábor e. h., Jenővári Viktor e. h., Mentes Júlia e. h. (a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói)

fordító: Halasi Zoltán

rendező: Geréb Zsófia

Világkabaré és világdráma a terrorizmusról. Háttérben a 2015-ös párizsi merényletek (a Charlie Hebdo szerkesztősége és a kóser élelmiszeráruház elleni), a német szélsőjobb populizmus, az őrjöngő Héraklész családirtása, előtérben a monoteista civilizációk kiszorítósdija, az iszlám képtilalma kontra művészi szabadság, düh és harag 3000 éves kultúrtörténete. Szédületesen örvénylő szöveg, mély filozófia sok humorral. Főszerepben a sárkányfogvetemény.

 

október 14., szombat

 

10:00    Beszélgetés az előző napi felolvasószínházi előadásról

10:30    SZAKMAI ELŐADÁS

    Darida Veronika esztéta előadása: Nagy József költői színháza

11:00    Bevezető-előadás Závada Péter darabjáról: Varga Zsófia dramaturg

11:15    FELOLVASÓSZÍNHÁZ

Závada Péter: Je suis Amphitryon
szereplők:    Amphitryon    Porogi Ádám

Alkméné    Bata Éva

Jupiter        Bárnai Péter

Merkúr        Törőcsik Franciska

Charis        Kőszegi Mária

Sosias        Rétfalvi Tamás

dramaturg: Varga Zsófia

rendező: Geréb Zsófia

A Je suis Amphitryon a Reflex után Závada Péter második önálló darabja. Az Amphitryon-mítoszt alapul véve hat szólamon, hat különböző hangon keresztül bontja ki a történet hat szereplőjét. Az antik mítosz szerint Jupiter Amphitryon, a hadvezér távollétében magára öltötte a férfi alakját, hogy annak feleségével, Alkménével hálhasson. A nászból Herkules született. A Je suis…-ben az isteni hatalomgyakorlás mindenkit a személyiség, az identitás legalapvetőbb kérdéseihez vezet vissza.
Ki vagyok, ha valaki más a szerepemet mesterien alakítva tökéletesen helyettesíthet? Hogyan bízhatok magamban, ha nem tűnik fel, hogy akit közel engedek, az csak hasonmása a szeretett személynek? A darab nem csak a személyiség lebontásával, de a színházi keretek határainak feszegetésével is kísérletezik. Mettől meddig tart a szerepem, meg tudom-e törni a reprezentáció kereteit, kikerülhetem-e a jellé válást, lehetek-e színészként önmagam a színpadon?

 

ebédszünet

 

14:30    SZAKMAI ELŐADÁS

    Radnóti Zsuzsa dramaturg előadása: Irodalmi dráma – adósságaink

15:00    Bevezető-előadás Stephano Massini darabjáról: Török Tamara dramaturg

15:15    FELOLVASÓSZÍNHÁZ

Stefano Massini: Lehman-trilógia I. rész

szereplők: Darvasi Áron e.h., Ertl Zsombor e.h., Márfi Márk e.h. (a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói)

zene: Márkos Albert

fordító: Török Tamara

rendező: Hegedűs D. Géza

A huszonhárom éves Henry Lehman 1844-ben New Yorkba emigrál Németországból, és szövetboltot nyit az alabamai Montgomeryben. Néhány évvel később a két testvére, Emanuel és Mayer is követi őt, és létrejön a Lehman Brothers cég – eleinte gyapotkereskedők, majd néhány évtizeddel később, kisebb-nagyobb kitérők után már bankárok. A Lehman Trilógia a Lehman-család történetét meséli el Henry Lehman Amerikába érkezésétől egészen 2008-ig, amikor csődbe megy a Lehman Brothers, és kirobban a 2008-as gazdasági világválság.

Stefano Massini darabja, amelyben meghatározhatatlan számú szereplő beszél a Lehman-testvérekről egyes szám harmadik személyben, az utóbbi évek legnagyobb olasz színházi sikere lett.
Az ősbemutatót Luca Ronconi rendezte a milánói Piccolo Teatróban, 2015 februárjában.

 

október 15., vasárnap

 

10:00    Beszélgetés az előző napi felolvasószínházi előadásokról

10:30    SZAKMAI ELŐADÁS

Kozma András dramaturg előadása: De mi lett a szöveggel? Tendenciák a kortárs orosz színházban

11:00    Bevezető-előadás Lanczkor Gábor darabjáról: Lőkös Ildikó dramaturg

11:15    FELOLVASÓSZÍNHÁZ

    Lanczkor Gábor: Föld, föld

szereplők: Bori Réka e. h., Fekete Gábor e. h., Hajdu Péter e. h., Józsa Bettina e. h., Kurucz Dániel e. h., Nagy-Bakonyi Boglárka e. h. (a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói)

rendező: Tarnóczi Jakab e. h.

Megmozdul alattunk a föld. Az ezeréves történetekkel terhelt táptalaj. Túlterhelten remeg a lábunk alatt csepeli Eperföldünk. Sokan estek már Stojan áldozatául ezeken a rögökön. Most felhőkarcolók épülnek a csepeli szigetcsúcson. Ez megbolygatja a halottakat és az isteneket.

A dráma egy lehetetlen oknyomozás egy néhány évvel ezelőtti gyilkosságsorozat ügyében. A tettes és az áldozatok is hajléktalanok. Az ember ember ellen elkövetett bűntettei kitágítják történetünk idejét. Szabad az átjárás a történelem dimenziói között. Ebben az utazásban két narrátor a vezetőnk, akik számos alakot felöltenek; ők maguk is részeivé válnak a körforgásnak, mint az évezredes viszályok újra és újra felbukkanó áldozatai. Felvetődik a kérdés: mikor ér véget, véget ér-e valaha a földre nehezülő káosz?

ebédszünet

 

14:30    SZAKMAI ELŐADÁS
Faragó Zsuzsa dramaturg előadása: A szövegtől el és vissza – három változatban
(Horváth Csaba, Kárpáti Péter, Zsótér Sándor)

 

15:00    Bevezető-előadás Szilágyi EszterAnna darabjáról: Dobák Lívia dramaturg

15:15     FELOLVASÓSZÍNHÁZ

Szilágyi EszterAnna: A Nyíregyháza utca
Le port d'Amsterdam

szereplők: az Eszter – az első aki debilitás, később LUNA

Crnkovity Gabriella

az Aranka/ Arany – a második akit eladtak, később LIBERTIN

Szilágyi Ágota

a Csilla – szerelmes Dzsóba, később LOLA

Császár Réka

a Gyöngyi – a negyedik pengének képzeli magát, később LULU

Elor Emina

Aletta van der Maet - Varga Klári    

Mariska Majoor - László Judit

valamint: a 4lányKARA, a RODE DRAAD DAMEs –KAR, Dame1, Dame2, Dame3,       

Meisje, A LEÁNYBÚCSÚSOK – KAR, PROSTITUUES – KAR

dramaturg: Dobák Lívia

rendező: Mezei Kinga

Amszterdam piros lámpás negyedében van egy utca, amit köznyelven „Nyíregyháza utcának” hívnak, mert az ott dolgozó prostituáltak nagy része Magyarország keleti részéről érkezik, gondoltad volna?

A Nyíregyháza utca nem egy hely, hanem egy imagináció, de egyben reális térség, nem-hely is, átjáró, melyen keresztülvonszoljuk személyes reménytelenségünk staffázsát. Ez a világ jócskán megérett, a létező világok legjobb pusztulására. Lerágott csont. Ez a sztori lerágott csont, ha van még történet egyáltalán. A kevésbé jó képességűek is kívánnak boldogulni, könnyen és gyorsan előnyhöz jutni, élvezni, leszopogatni a kis combokat. A pokol nyolcadik-köre – Inferno holland képregény. A kriminális kognitív disszonancia. (Szilágyi EszterAnna)

 

18:00    Konferenciazáró beszélgetés

 

Támogatók:

Nemzeti Kulturális Alap

Petőfi Irodalmi Múzeum

 

Kezdete
Vége
Helyszín
Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM)

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó