Tóth Réka Ágnes

Dramaturg, író, költő

Tanulmányok: 

2015-2021 - Színház- és Filmművészeti Egyetem, Doktori Iskola (PhD)

2010- 2012 - Károli Gáspár Református Egyetem, Színháztudomány MA

2009- 2012 - Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Esztétika MA           

2006- 2009 - Pécsi Tudományegyetem, Szabadbölcsészet BA (esztétika-spanyol)

2002-2006 - Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozat

 

Szakmai tapasztalat

2012. február 25.         Szamár a torony tetején – Stúdió K Színház (rendezőasszisztens)

2012. március 13.        Akárki hivatása – MU Színház (író, dramaturg)

2013. március 25.        12 hét – K. V. Társulat (dramaturg)

2013. november 6.       Nincsenapámseanyám – Stúdió K Színház (rendezőasszisztens)

2013. október 29.        Képzelt beteg –Gárdonyi Géza Színház (dramaturg)

2013. december 12.    My little Golem – Gólem Színház (társíró)

2014. március 28.        Rigócsőr király — Griff Bábszínház (író, dramaturg)

2014. szeptember 28.  Walter, a falra festett sárkány— Csodamalom Bábszínház (író, dramaturg)

2014. december 14.             Dzsungel Könyve – Harlekin Bábszínház (dramaturg)

2015. február 25.        Kököjszi és Bobojsza – Budaörsi Latinovits Színház (író)

2015. április 10.           A kiskakas gyémántfélkrajcárja – Griff Bábszínház (író)

2015. szeptember 23.   Julie kisasszony – Budaörsi Latinovits Színház (dramaturg)

2015. szeptember 30.   A kis hableány – Budaörsi Latinovits Színház (író)

2015. október 9.           Határaink- újmagyar önarckép 2015 – Stúdió K Színház (rendezőasszisztens)

2015. november 8.      A szegény ember hegedűje – Harlekin Bábszínház (dramaturg)

2016. március. 13.       Bambi – Harlekin Bábszínház (társíró, dramaturg)

2016. április. 29.          Pinokkió – Harlekin Bábszínház (író)

2016. április 30.            Mary és a tenger – Napsugár Bábszínház (író)

2016. október 2.          A kiskakas gyémánt félkrajcárja – Harlekin Bábszínház (író)

2017. január 21.           Szürke Galamb – Stúdió K Színház (rendezőasszisztens)

2017. május 21.            A nyúl és a róka – Gardrób Művészeti Csoport (író)

2017. június 9.              Peer Gynt – Stúdió K Színház (rendezőasszisztens)

2017. június 14.            Kavics – Werk Akadémia vizsga (dramaturg)

2017.  december 31.   Így viszik át – Mozsár Műhely (író)

2018. január 19.             Kiszáradás – Y csoport (dramaturg)

2018. április 14.           A nyúl és a róka: újabb három móka – Gardrób Művészeti Csoport (író)

2018.szeptember 23.  Odüsszeusz bolyongásai – Stúdió K Színház (író)

2018. november 24.    Don Juan hazatér – Jurányi Inkubátorház (dramaturg)

2019.  szeptember 18.  Aladdin és a csodalámpa – Katona József Színház (író-dramaturg)

2019. október 11.       Égnek a begóniák – KuglerArt Szalon (szerkesztő—rendező)

2019. október 19.       Exit Wounds – Y csoport (dramaturg)

2019.  február 28.       Közel-távol – Csokonai Színház (író, dramaturg)

2020. október 17.      Mátyás király és az okos szolga – Gardrób Csoport (író)

2020. november 7.    A kevély királykisasszony – Gardrób Csoport (író)

2021. március 27.       Tiszavirág –Pesti Magyar Színház (dramaturg)

2021. július 16.            Árvák – Radnóti Színház-Manna (dramaturg)

2021. október 12.       Torvald Helmernek – KuglerArt Szalon (író)

2021. december 10.    Vízkereszt, vagy bánom is én – Weöres Sándor Színház (dramaturg)

2022.  február 18.       Szerelem – Weöres Sándor Színház (dramaturg)

2022.  február 26.       János vitéz – Ciróka Bábszínház (dramaturg)

2022.  május 14.          A hisztéria rövid és felkavaró története- Szkéné Színház (társíró, dramaturg)

2022. január 3-tól a Weöres Sándor Színház állandó dramaturgja

 

Nyelvtudás

Angol-középfok C típusú nyelvvizsga

Spanyol- középfok C típusú nyelvvizsga

 

Ösztöndíjak

Campus Mundi szakmai gyakorlat-ösztöndíj: Glover (USA) Bread and Puppet Theater, 2017. június-augusztus

Erasmus ösztöndíj: Universidad Europea de Madrid (E) 2008 szeptember-2009 február

 

Publikációk

Vers:

Tóth Réka Ágnes: Fésű nélkül. Liget, 2013/3. szám

https://liget.org/cikk.php?cikk_id=2697

Tóth Réka Ágnes: Rózsakert, Ablak, Csak a csomagolás. KULTer.hu, 2015. szeptember

http://kulter.hu/2015/09/toth-reka-agnes-versei/

Tóth Réka Ágnes: Kanyar, Gumikacsa, Éjjel. A Vörös Postakocsi, 2015. május

http://www.avorospostakocsi.hu/2015/10/08/ejjel-kanyar-gumikacsa-versek/

Tóth Réka Ágnes: Parallel, Zsák, Kesztyű. Felonline, 2017. május 12.

http://felonline.hu/2017/02/10/parallel/

https://felonline.hu/2017/05/12/zsak/

http://felonline.hu/2018/01/24/kesztyu/

Tóth Réka Ágnes: Igyekezz. KULTer.hu, 2019. március 20.

https://www.kulter.hu/2019/03/toth-reka-agnes-verse/

Tóth Réka Ágnes: Part, Kanyar, Helené. Élet és Irodalom, LXII. évfolyam, 41. szám

https://www.es.hu/cikk/2019-10-11/toth-reka-agnes/part.html

https://www.es.hu/cikk/2019-10-11/toth-reka-agnes/kanyar.html

https://www.es.hu/cikk/2019-10-11/toth-reka-agnes/helene.html

Tóth Réka Ágnes: Eperföld, ROST. 7. 2019/2.

https://issuu.com/rostirodalmilap/docs/rost-7

Tóth Réka Ágnes: Lírum-lárum, Csodaceruza, XIXI. évfolyam 105. szám

Tóth Réka Ágnes: Napfogyatkozás. Hévíz, XXVIII. évfolyam 2020/2. szám

https://issuu.com/hevizfolyoirat/docs/heviz_2020-2_50_szam_issue

Tóth Réka Ágnes: A halak kora, Tempó, Odú. 2000, 32. évfolyam 3. szám

http://ketezer.hu/2021/01/toth-reka-agnes-versek/

Tóth Réka Ágnes: Ultraibolya, Valahol máshol nyár. Irodalmi Szemle, LXIII. szám, 2020. 11.

https://irodalmiszemle.sk/2020/11/toth-reka-agnes-valahol-mashol-nyar-ultraibolya/

Tóth Réka Ágnes: Helené hazatér, ki, Sorozat. Pannon Tükör, 2021/1. 35.

http://pannontukor.hu/toth-reka-agnes-versei/

Tóth Réka Ágnes: Tranzit. KULTer.hu 2021. 02. 17.

https://www.kulter.hu/2021/02/toth-reka-agnes-verse-2/

Tóth Réka Ágnes: Bambusz, Fréz, Alabástrom. Élet és irodalom, LXV. évfolyam 14.szám

https://www.es.hu/cikk/2021-04-09/toth-reka-agnes/bambusz.html

https://www.es.hu/cikk/2021-04-09/toth-reka-agnes/frez.html

https://www.es.hu/cikk/2021-04-09/toth-reka-agnes/alabastrom.html

Tóth Réka Ágnes: Napokig nem mentél ki az utcára, Tojáshéj, Okker. Látó, 2021/4. 13.

http://www.lato.ro/article.php/Napokig-nem-mentél-ki-az-utcára/4793/

http://www.lato.ro/article.php/Tojáshéj/4794/

http://www.lato.ro/article.php/Okker/4795/

Tóth Réka Ágnes: Mindenki, Bármelyik. Tempevölgy, 2021/2. 22.

Tóth Réka Ágnes: Mozgásgyakorlatok kettőre. Tiszatáj, 2021. 75.évfolyam 7-8.szám 36.

http://tiszataj.bibl.u-szeged.hu/26608/1/tiszataj_2021_007_008_036-038.pdf

Tóth Réka Ágnes: Antimon. Negyed, 2021/2.

https://negyedfolyoirat.hu/negyed-2021-2/?fbclid=IwAR2VrqqG5xo7sbbypznHvfl9plf9v8hYa1WTXdopk6OiSfi4l4Nc4QvWGBA#antimon

Tóth Réka Ágnes: Már, In perpetuum. Irodalmi Szemle, 2021/10.

https://irodalmiszemle.sk/2021/10/toth-reka-agnes-mar-in-perpetuum/

Tóth Réka Ágnes: Tojáshéj, Tört, Indigó, Nincs, 2022. 05.21.

https://www.nincs.online/post/tojáshéj-tört-indigó

Tóth Réka Ágnes: Amikor már olyan távol lesz, Kalligram, 2022. július-augusztus

Dráma:

Tóth Réka Ágnes: Oázis

https://napsugarbab.hu/toth-reka-agnes-oazis/

Tóth Réka Ágnes: Ez

https://dramaturg.hu/nyilt-forum-fuzetek-1920-ebook-letoltes

Könyvek:

Tóth Réka Ágnes: Ultraibolya. PRAE Kiadó, Budapest, 2022.

Lana Del Rey: Violet a fűben hátrahajol. ford.Tóth Réka Ágnes-Simon Márton, Jelenkor, Kiadó Budapest, 2022.

Nem lövöm fejbe magam – 11 Kortárs Amerikai Költő, szerk. Gerevich András, ford. Branczeiz-Deres-Fenyvesi-Ferencz-Gerevich-Krusovszky-Lanczkor-Mohácsi-Simon-Tóth-Závada) Petőfi Ügynökség Nonprofit Zrt. Budapest, 2022.

 

Kutatás:

Tóth Réka Ágnes: A magyar avantgárd origója. Theatron, 2013. 12. évfolyam 13. szám

Tóth Réka Ágnes: Cselekvési alternatívák. Symbolon, Színháztudományi Szemle, 2017. 18. évfolyam speciális szám 51.

Tóth Réka Ágnes: Rész-egész játék: a rekonstrukciók lehetőségei és lehetetlenségei. Theatron 15, 3. sz. (2021): 150-158.

http://theatron.hu/theatron_cikkek/resz-egesz-jatek-a-rekonstrukciok-lehetosegei-es-lehetetlensegei/

 

Díjak

IV. Bábos Drámaíró Verseny: A legjobb dráma díja

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó