kortárs dráma

CIPELJÜK A TRANSZGENERÁCIÓS CSOMAGOKAT - Beszélgetés Maros Andrással (Revizoronline)

"A Redőny végső szövege egy speciális fejlesztési folyamat eredménye. Drámatervként adtam be a Színházi Dramaturgok Céhe Nyílt Fórum elnevezésű programjának pályázatára. Beválogatták a fejlesztésre érdemesnek talált hat darab közé. Ezekkel a Sundance forgatókönyv-fejlesztő programjának mintájára, kiscsoportos workshopok keretében foglalkozik a Céh, egy hosszú hétvégén. Drámaírókból, dramaturgokból, rendezőkből, színészekből álló négy-öt fős csoportok másfél órás szemináriumokon mondják el a véleményüket az adott tervről: gyakorlatilag a szerző jelenlétében beszélgetnek a beadott szövegről. Ennek tanulságai alapján a szerző továbbfejleszti a szövegét egy választott dramaturg-mentorral szorosan együtt dolgozva – az én munkámat Blastik Noémi segítette. A következő állomás az áprilisi Deszka Fesztivál, amelyen a debreceni Csokonai Színház színészei egy-egy jelenetet fel is olvasnak a darabból. Az itteni tapasztalatok alapján a szerző aztán készre írja a darabot, amit végül egy szcenírozott felolvasószínházi előadáson mutatnak be a – már nem csak szakmai – közönségnek. Végül nyomtatásban is megjelenik a szöveg, a Nyílt Fórum éves drámaantológiájában."

Szentendrei Teátrum - Nyílt Fórum 19/20 felolvasószínház - videók

Az alábbi linkeken megtekinthetőek a Szentendrei Teátrum programsorozat keretében megvalósult Nyílt Fórum felolvasószínházak felvételei. Az elkészült színdarabok még 2020-ban kötetben is megjelennek és reméljük minél többen találkozhatnak majd velük színházi előadás formájában is!

A videókért köszönettel tartozunk a Papageno magazin szerkesztőinek, illetve a 4K Media Studio munkatársainak, különösen Markos Kristófnak!

DeszKarantén Fesztivál

A Nyílt Fórum drámafejlesztő-program második állomása hagyományosan a debreceni Deszka Fesztivállal együttműködve jön létre.
Idén a járványveszély nem engedte, hogy személyesen találkozzunk, de az online térben lehetősége nyílt a szerzőknek a műhelymunka során színészekkel együtt dolgozni készülő műveik részletein.
Ennek a csapatonként két-kétnapos munkának az eredményét nézhették meg az érdeklődők a Színházi Dramaturgok Céhe Facebook oldalán a DeszKarantén Fesztiválon.

Íme a Nyílt Fórum 18/19 hat szerzője és színdarabjaik!

A 2018 őszén meghirdetett Nyílt Fórum 18/19 drámapályázatára mintegy 90 színdarab, illetve színdarab-terv érkezett, ezek közül választotta ki a szerkesztőbizottság idei Nyílt Fórum szerzőit és a fejlesztendő műveket, melyek a következők: Berecz Boglárka: Félelmeink; Dézsi Fruzsina: Nehéz az istennek velünk; Drubina Orsolya: A brémai kritikusok; Kele Fodor Ákos: Az egyse; Kemény Zsófi: Tiszavirág és Bölömbika; O.Horváth Sári: Életigen.

Nyílt Fórum a Deszka Fesztiválon

A Színházi Dramaturgok Céhének legfőbb éves rendezvénye a Nyílt Fórum, mely 1985-től először Zalaegerszegen volt szakmai bázisa a kortárs drámának. 2001-ben Pécsre került, ahol a széles közönség is megismerte működését. Tavaly ismét megújult: fél éven át, három találkozó során csiszolhatják darabjaikat a szerzők. Munkájukhoz, majd szövegeik közönség előtti bemutatásához tapasztalt dramaturgoktól kapnak szakmai segítséget. Lassan hagyománnyá válik, hogy január elején Zalaegerszegen kezdődik a munka, majd az írók az ottani tapasztalatok alapján átdolgozva hozzák el darabjaikat Debrecenbe, a Deszka Fesztiválra. A júniusi, utolsó állomás Pécs, ahol az együttműködés eredményét, az idei Fórum nyolc darabját felolvasószínházként láthatja a közönség.

Nyílt Fórum 17/18 - Zalaegerszegi forduló a sajtó tükrében

Másodszorra rendeztük meg a megújult Nyílt Fórum zalaegerszegi fordulóját január 4-7. között, ami mind a szerzők, mind a darabok bírálói szerint beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A kiscsoportos rendszerben lezajló kötetlen, de kritikus beszélgetések a már késznek gondolt darabokban is bőven talált igazítani valót, az idén nagyobb számban induló félkész drámák, drámatervek pedig rengeteg muníciót kaptak, hogy április 6-9 között a debreceni Deszka Fesztiválon, illetve a júniusi POSzT-on Pécsett már kész művekként mutat. A szerzők közül néhányan mentort is fogadtak a darabjaik mellé, akik a továbbiakban megkülönböztetett figyelemmel követik a művek szövegének alakulását és segítik a mielőbbi színházi bemutatását. Ebben a cikkben összegyűjtöttük azokat a sajtómegjelenéseket, amik a Nyílt Fórumot beharangozták, illetve tudósítottak róla.

Nyílt Fórum 17/18: 11 szerző, 8 dráma

Ötvennél is több pályázat közül választva, kétlépcsős válogatás után döntött a Nyílt Fórum szerkesztőbizottsága a következő évad fejlesztendő drámáiról. Három darabot is szerzőpáros jegyez, vannak visszatérő fórumosok és újak is szép számmal, határon innen és túlról. A szeptemberig tartó darabfejlesztés során érintjük Zalaegerszeg, Debrecen és Pécs színházait, hogy végül a Magyar Dráma Napján a színdarabok nyomtatásban is megjelenjenek.

A Nyílt Fórum füzetekben (1985-2018) megjelent drámák bemutatói

Máté Péter jóvoltából tesszük közzé a Nyílt Fórumon szerepelt drámák eddigi bemutatóit. A forrás Radnóti Zsuzsa Még mindig Nyílt Fórum (Árgus, 1991 – II. évfolyam, színházi különszám) című írása, Merő Béla gyűjtése és az OSzMI előadás-adattára. Köszönettel tartozunk még Cseicsner Otíliának és Palotás Ágnesnek a rádiójátékok pontosításáért.

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó