Szabó-Székely Ármin

Születési hely, idő: Eger, 1987. 11. 19. 

Tanulmányok: 

 2015-2020: Színház- és Filmművészeti Egyetem – PhD-képzés 

 2007-2012: Színház- és Filmművészeti Egyetem - színházi dramaturg szak 2006 - 2007: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar – szabad  bölcsészet 

 2000-2006: Városmajori Gimnázium, Budapest 

Nyelvtudás: 

 Angol, felsőfok, c szint 

 Német, felsőfok, c szint 

Szakmai tapasztalat: 

Dramaturgként: 

Textúra 2020 (rendező: Székely Kriszta), Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2020.  november 3. 

Kiváló dolgozók (rendező: Boross Martin), Örkény István Színház, Budapest, 2020.  október 24. 

Othello (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház, Budapest, 2020. október 9. Poppea megkoronázása (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház, Budapest,  2020. március 7.  

Domestic Noise (koncepció: Kálmán Eszter), Trafó Kortárs Művészetek Háza,  Budapest, 2020. február 1. 

Még egy táncelőadás (koreográfus: Hód Adrienn), Trafó Kortárs Művészetek Háza,  Budapest, 2020. január 21. 

Zio Vanja (rendező: Székely Kriszta), Teatro Stabile Torino, 2020. január 6.  Nem félünk a farkastól (rendező: Székely Kriszta), Miskolci Nemzeti Színház, 2019.  október 5. 

Coexist (koreográfus: Hód Adrienn), Theater Bremen, Bréma, 2019. május 27. Molière avagy az álszentek összeesküvése (rendező: Alföldi Róbert), Szegedi Nemzeti  Színház, 2019. május 17. 

A Platonov (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház, Budapest, 2019.  március 8. 

Délibáb (koreográfus: Hód Adrienn), MU Színház, 2019. február 9.

A lélek legszebb éjszakája (rendező: Polgár Csaba), Örkény István Színház, 2018.  december 14.  

István, a király (rendező: Székely Kriszta), Budapesti Operettszínház, 2018.  szeptember 20. 

Ithaka (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház, Budapest, 2018. május 19. A hattyú (rendező: Polgár Csaba), Örkény István Színház, 2018. március 24. Kékszakáll (rendező: Székely Kriszta), Budapesti Operettszínház, 2018. február 23. SUNDAY (koreográfus: Hód Adrienn), Trafó Kortárs Művészetek Háza, 2018.  február 15. 

A kaukázusi krétakör (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház, Budapest,  2017. május 26. 

Szólók (koreográfus: Hód Adrienn), MU Színház, Budapest, 2017. február 16. Nóra – karácsony Helmeréknél (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház,  Budapest, 2016. december 21.  

A tó (rendező: Kálmán Eszter), Trafó Kortárs Művészete Háza, Budapest, 2016.  október 11. 

The Ox (koreográfus: Molnár Csaba), Divadlo Ponec, Prága, 2016. szeptember 19. Pearl (koreográfus: Hód Adrienn), En-Knap Group, Ljubljana, 2016. május 12. Fernweh (rendező: Székely Kriszta), Theater tri-bühne, Stuttgart, 2016. március 05. Vorsicht, Nachbar! (rendező: Dömötör András), Schauspielhaus Graz, Graz, 2016.  január 28. 

Grace (koreográfus: Hód Adrienn), MU Színház, Budapest, 2016. január 21. Családi album (rendező: Kőváry Katalin), Rádiószínház, Kossuth Rádió, 2015.  december 14-23. 

We hear you! – Hallgatlak (rendező: Boross Martin), Trafó Kortárs Művészetek Háza,  Budapest, 2015. október 23. 

Megszűntem önnel törődni (rendező: Székely Kriszta), Óbudai Társaskör, Budapest,  2015. október 21. 

Harper Regan (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház, Budapest, 2015.  október 8. 

Nem szabad (rendező: Székely Kriszta), Off-Biennále, Budapest, 2015. május 28.  N mint Nosferatu (rendező: Kálmán Eszter), Trafó Kortárs Művészetek Háza,  Budapest, 2015. május 15. 

Bál a Savoyban (rendező: Bozsik Yvette), Csiky Gergely Színház, Kaposvár, 2014.  december 30. 

Asszony a fronton (rendező: Székely Kriszta), Vígszínház, Budapest, 2014. december  5. 

Egyet nekem, egyet neked (alkotók: Vadas Zsófia Tamara, Vass Imre), MU Színház,  Budapest, 2014. november 7. 

Petra von Kant (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház, Budapest, 2014.  október 15. 

A halandóság feltételei (koreográfus: Hód Adrienn), MU Színház, Budapest, 2014.  szeptember 9. 

Leselkedők (rendező: Boross Martin), Szputnyik Hajózási Társaság - Modern  Színház- és Viselkedéskutató Intézet-Labor, Budapest, 2014. augusztus 21. A gyilkos (rendező: Yana Ross), Bárka Színház, Budapest, 2014. június 8. Don Juan (rendező: Székely Kriszta), Ódry Színpad, Budapest, 2014. április 16.

Szigorúan ellenőrzött vonatok (rendező: Székely Kriszta), Óbudai Társaskör,  Budapest, 2014. március 27. 

A kétfejű fenevad (rendező: Koltai M. Gábor), Katona József Színház, Kecskemét,  2014. február 21. 

Szép napok (rendező: Székely Kriszta), Katona József Színház, Budapest, 2014.  január 24. 

Justine (rendező: Kálmán Eszter), Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest, 2013.  november 21. 

Mentés másként (koreográfus: Vadas Zsófia Tamara), SÍN, Budapest, 2013. november  15. 

Cyber Cyrano (rendező: Tóth András), Vörösmarty Színház, Székesfehérvár, 2013.  szeptember 28. 

Elv-társak (rendező: Máté Gábor), Katona József Színház, Budapest, 2013. május 31. Pirkad (koreográfus: Hód Adrienn), Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest, 2013.  május 16. 

Minden ötödik órában (rendező: Bozsik Yvette), Orlai Produkciós Iroda, Budapest,  2013. április 10. 

Lila Ákác (rendező: Kovács Dániel), Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza, 2012.  szeptember 29. 

Ahogy azt az apám elképzelte (koreográfus: Hód Adrienn), Trafó Kortárs Művészetek  Háza, Budapest, 2012. szeptember 21. 

Virágos Magyarország (rendező: Kovács Dániel), Katona József Színház, Budapest,  2012. április 26. 

JeruVille (rendező: Petra Lammers), Budapest, 2011. szeptember 2. Hókirálynő (rendező: Czukor Balázs), Szputnyik Hajózási Társaság - Modern  Színház- és Viselkedéskutató Intézet-Labor, Budapest, 2010. december 18. Mindennapi rutin (koreográfus: Hód Adrienn), Godor Klub, Budapest, 2010.  november 4. 

Szerzőként: 

Boross Martin – Neudold Júlia – Szabó-Székely Ármin: Kiváló dolgozók, Örkény  István Színház, Budapest, 2020. 

Poppea megkoronázása (átirat), Katona József Színház, Budapest, 2020. Ványa (átirat), Teatro Stabile Torino, 2020. 

Závada Péter - Szabó-Székely Ármin: Ithaka, Katona József Színház, Budapest, 2018. Kékszakáll (átirat), Budapesti Operettszínház, 2018.  

Nóra – karácsony Helmeréknél (átirat), Katona József Színház, Budapest, 2016. 

Fordítóként: 

Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör (2017) 

Rainer Werner Fassbinder: Petra von Kant (2015) 

Shakespeare-Fletcher: Double Falsehood (2012) 

Asszisztensként: 

Open For Everything (rendező: Constanza Macras), Wiener Festwochen, Bécs, 2012.  május 10. 

Vándoristenek (rendező: Kárpáti Péter), Fogasház, Budapest, 2010. március 19. A Trafó, Kortárs Művészetek Háza beavató programjának kialakítása, lebonyolítása,  2008-2010.

Oktatói tevékenység: 

Óraadás a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész-, dramaturg- és  drámainstruktor-képzésén, 2016- 

Kortárs magyar színház és dráma kurzusok tartása a Károli Gáspár Református  Egyetem színháztudományi MA képzésén 2018, 2019, 2020. 

Óraadás (angol nyelven) a Színház- és Filmművészeti Egyetem erasmus részképzésén,  2016. 

Az Örkény István Színház Ifjúsági programjának (IRAM) alakítása Neudold Juliával  közösen, 2015- 

Színházelmélet tanítása a Nemes Nagy Ágnes Humán Szakképző Iskolában, 2010- 2012.  

Díjak: 

Junior Príma-díj, 2017. 

Ösztöndíjak: 

Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíj, 2020 február-június. 

Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíj, 2019 február-június. 

A német dramaturgiai társaság (Dramaturgischen Gesellschaft) éves konferenciájának  ösztöndíjas vendége, Jéna-Weimar, 2019. január 31. – február 3.  

A Münchner Kammerspiele showcase-nek ösztöndíjas vendége, 2018. febr. 2-4. Campus Mundi szakmai gyakorlat-ösztöndíj, Berlin, Constanza Macras / Dorky Park,  2017 jan. – márc.  

Erasmus+ szakmai gyakorlat-ösztöndíj, Prága, Tanec Praha, 2016 júl. – 2016 szept.  Erasmus szakmai gyakorlat-ösztöndíj, Berlin, Constanza Macras / Dorky Park, 2012  febr. - márc. 

Erasmus szakmai gyakorlat-ösztöndíj, Berlin, Volksbühne, 2011 okt. - 2012 jan. Konferencián való részvétel: 

A német dramaturgiai társaság (Dramaturgischen Gesellschaft) éves konferenciájának  ösztöndíjas vendége, Jéna-Weimar, 2019. január 31. – február 3.  

Újjáépítés és államosítás, MTA, Budapest, 2018. december 3. 

Konferencia a színházi fordításról, Katona József Színház, Budapest, 2017 ápr. 22. VIII. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszus, Pécs, 2016 aug. 25. 

Élő hagyomány – Operett konferencia, Budapest, 2015 okt. 24-25. 

The 4th International theatre conference for young theatre critics REC: on stage,  Vilnius, 2014 okt. 2-4. 

Weöres Sándor és a színház – VII. DESZKA Fesztivál, Debrecen, 2013 márc. 3. A színek tudományos spektruma – konferencia a Goethe-intézetben, 2010. 

Publikációk:

Dráma, színpadi szöveg: 

Závada Péter - Szabó-Székely Ármin: Ithaka http://szinhaz.net/2018/07/11/uj-e-drama szabo-szekely-armin-zavada-peter-ithaka/ 

Könyv, könyvrészlet: 

Örkény emlékezete és a holtak hallgatása in "Helyretolni azt". Tanulmányok Örkény  Istvánról, szerk. Palkó Gábor és Szirák Péter, Budapest, PIM, 2016. 

Zsámbéki Gábor három rendezése, Budapest, Balassi - Színház- és Filmművészeti  Egyetem, 2013. 

Paál István, Kőműves Kelemen, 1974 in A 20. századi magyar színháztörténeti kánon  alakulása, szerk. Jákfalvi Magdolna, Budapest, Balassi - Színház- és Filmművészeti  Egyetem, 2011. 

Periodika: 

Színházi buldózer. Német nyelvű színházak online a járvány idején, Színház, 2020/9. Ruszt József: Vidravas, 1989, Theatron, 14. évf. 1. szám 2020. tavasz. 43-47. http://theatron.hu/theatron_cikkek/ruszt-jozsef-vidravas-1989/ 

Egészségesnek kell lenni hozzá. Beszélgetés az alkotói együttműködésről a kortárs  táncban, Színház, 2020/3. http://szinhaz.net/2020/06/11/nagyon-egeszsegesnek-kell lenni-hozza/ 

A színpadi halál ábécéje, Színház, 2019/6. http://szinhaz.net/2019/09/19/szabo szekely-armin-a-szinpadi-halal-abeceje/ 

Halász Péter, hol vagy?, Színház, 2019/5. http://szinhaz.net/2019/07/28/halasz-peter hol-vagy/ 

Fordított gondolkodás, Színház, 2019/4. http://szinhaz.net/2019/07/04/forditott gondolkodas/ 

Néger, zsidó, vagy, amit akartok, Színház, 2019/3. 21-22.  

http://szinhaz.net/2019/06/06/szabo-szekely-armin-neger-zsido-vagy-amit-akartok/ A hibáról, Színház, 2018/11. http://szinhaz.net/2018/12/28/a-hibarol/ Saját szemében idegenként. Székely Csaba Idegenek című drámakötetéről, Színház,  

2018/7-9. 98-100. http://szinhaz.net/2018/09/28/szabo-szekely-armin-sajat-szemeben idegenkent/ 

Közszerep mint szerep. Jákfalvi Magdolna és Szabó-Székely Ármin levelezése,  Színház, 2018/2. 18-19. http://szinhaz.net/2018/03/28/kozszerep-mint-szerep/ Befejezetlen emlékezet – Déry Tibor történelmi drámái, Symbolon, XVIII. évfolyam,  speciális szám, 2017. 187-194. 

Queer Bécs, Színház, 2017/11. http://szinhaz.net/2017/12/29/szabo-szekely-armin queer-becs/ 

Szexi stigmák, Színház, 2017/11. http://szinhaz.net/2017/12/29/szabo-szekely-armin szexi-stigmak/ 

Étvágytalanság, Színház, 2017/7. http://szinhaz.net/2017/09/19/etvagytalansag/ Az lesz a nevük, amit az ember ad nekik, Színház, 2017/6.  

http://szinhaz.net/2017/09/20/szabo-szekely-armin-az-lesz-a-nevuk-amit-az-ember-ad nekik/ 

Befejezetlen emlékezet (Déry Tibor történelmi drámái), Jelenkor, 2017/6. 690-695. Az alkalmatlan színház, Színház, 2017/4. http://szinhaz.net/2017/06/10/szabo-szekely armin-az-alkalmatlan-szinhaz/

Valóságtartalom, Színház, 2017/2. http://szinhaz.net/2017/03/27/szabo-szekely-armin valosagtartalom/ 

Becsületkassza, She She Pop, csattanómaszlag – Színház, 2016/11.  

http://szinhaz.net/2016/12/23/becsuletkassza-she-she-pop-csattano-maszlag/ Elérkezni erre a mezsgyére, Színház, 2016/5. http://szinhaz.net/2016/06/04/elerkezes erre-a-mezsgyere/ 

Az utolsó tragikus triász: Lessing, Schiller, Kleist, Prae, 2014.07.05.  http://www.prae.hu/article/7554-az-utolso-tragikus-triasz-lessing-schiller-kleist-1- resz/ 

16. POSzT: Kedélyes igazodás, Vasárnapi Hírek, 2014.06.16.  

https://www.vasarnapihirek.hu/izles/poszt_kedelyes_igazodas 

Új színház születik, Revizor, 2011.11.22.  

http://www.revizoronline.com/hu/cikk/3749/ibsen-john-gabriel-borkman-volksbuhne berlin/ 

Ólomcipő, Revizor, 2010.10.24. http://revizoronline.com/hu/cikk/2737/paul-claudel selyemcipo-gardonyi-geza-szinhaz-eger/ 

A pestis megállíthatósága, Bertolt Brecht: Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése,  Balkon, 2009/11-12. 

Vendégkép, Raymond Chandler: Elkéstél, Terry!, Zsótér Sándor rendezése Egerben,  Balkon, 2009/3. 

Áthallás – átlátás, Crosstalk Video Art Festival, Balkon, 2009/7-8. 

Veejaying, Zenei föléfestés, Balkon, 2009/4.  

Kutatómunka: 

Térey János drámaírói életműve 

A dramaturgia mint kánonképző mozzanat 

Részvétel a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának kutatócsoportjában  (SZIKE) 

Részvétel a Philther-projekt színháztörténeti kutatásaiban  

Történelem és emlékezet a kortárs magyar színházban 

Zsámbéki Gábor rendezői munkássága 

A Katona József Színház története 

Paál István rendezői munkássága

 

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó