Selmeczi Bea

 

Személyes adatok:

Selmeczi Bea

Születési hely, idő:

Budapest, 1980.01.07.

 

Tanulmányok:

Radnóti Miklós Gimnázium (1994-1998)

ELTE BTK magyar-esztétika szak (1998-2004)

 

Színházi munkák:

 

Balázs Béla: A Kékszakállú herceg vára - dramaturg (Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis, r: Menszátor Héresz Attila, 2010)

Csehov-egyfelvonásosok - dramaturg (Szépművészeti Múzeum, r: Funk Iván, 2011)

Dante: Isteni Színjáték – dramaturg, színész (Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis, r: Jámbor József, 2011)

Per Olov Enquist: A Tribádok éjszakája - dramaturg (Bakelit, r: Funk Iván, 2012)

Branimir Scepanovic: Földbe némult száj - dramaturg (szegedi ALTeRRA Kortárs Előadóművészeti Központ, r: Harsányi Attila, 2012)

August Strindberg: Julie kisasszony – dramaturg (Millenáris Fogadó, r: Funk Iván, 2012)

Ljudmila Ulickaja: Odaadó hívetek, Surik - színpadra alkalmazta (Rózsavölgyi Szalon, r: Bagó Bertalan, 2012)

Robert Thomas: Nyolc nő - dramaturg (Kassai Thália Színház, r: Jámbor József, 2013)

Gárdonyi Géza: Ábel és Eszter - színpadra alkalmazta (Rózsavölgyi Szalon, r: Léner András, 2013)

Nevető antikvitás - összeállította (Csokonai Nemzeti Színház, r: Jámbor József, 2014)

Sárkánykrónikák - összeállította (Csokonai Nemzeti Színház, r: Ráckevei Anna, 2015)

Misima Jukio: Krisztus születése – dramaturg, színész (Csokonai Nemzeti Színház, r: Jámbor József, 2015)

Szakonyi Károly: Örvény – színpadra alkalmazta (Rózsavölgyi Szalon, r: Sződy Szilárd, 2015)

Egressy Zoltán: Valle della luna - dramaturg (Aradi Kamaraszínház – Bakelit, r: Harsányi Attila, 2015)

John Cariani: Isten háta mögött - dramaturg (Rózsavölgyi Szalon, r: Zakariás Zalán, 2015)

Calderón: Az élet álom – dramaturg (Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis, rendezte: Jámbor József, 2015)

Selmeczi Bea – Verebes István – Balázs Fecó: Angyalföldi ballada (József Attila Színház, rendezte: Verebes István, 2015)

Férfivallomások – irodalmi est – összeállította és rendezte (Sanyi és Aranka, 2016)

Markó Róbert: Banyamosoda – dramaturg (Marczibányi téri Művelődési Ház, rendezte: Markó Róbert, 2016)

Jimmy Roberts - Joe Dipietro: Ájlávjú… de jó vagy, légy más – dramaturg (Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, rendezte: Olt Tamás, 2016)

I’m online – az internetes zaklatásokról – dramaturg (Karaván Színház, rendezte: Tóth Géza, 2016)

371 csillag – dramaturg (Nemzeti Színház, rendezte: Nyári Oszkár, 2017)

Caroline Harding: Nővérek – fordító, dramaturg (Szegedi Zsinagóga, rendezte: Bereczki Csilla, 2017)

Gothár Péter – Selmeczi György: Diótörő herceg – dramaturg

(Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, rendezte: Olt Tamás, 2017)

Andersen – Selmeczi Bea: A rendíthetetlen ólomkatona – író, dramaturg (Hatszín Teátrum, rendezte: Földes Eszter, 2017)

J. C. Barrie – Selmeczi Bea: Pán Péter – író, dramaturg (zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház, rendezte: Bereczki Csilla, 2018)

Váradi R. Szabolcs: Holnemvoltfa – dramaturg (Ferencvárosi Művelődési Központ, r: Nyári Oszkár, 2018)

Michał Walczak: A lányka és a pápa – dramaturg (Zsámbéki Színházi Bázis, r: Jámbor József)

Csemer Géza: Digesztor – felolvasószínház – dramaturg (Kapolcs, Művészetek Völgye, r: Nyári Oszkár)

Oláh-Horváth Sára: Hűvös – felolvasószínház – dramaturg (Kapolcs, Művészetek Völgye)

Balázs Béla: A Kékszakállú herceg vára - felújítás - dramaturg (Budavári Mikve, r: Menszátor Héresz Attila, 2018)

 

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó