Ugrás a tartalomra
CímlapA Nyílt Fórum 20/21 hat szerzője: Bognár Péter, Dóka Péter, Lesi Zoltán, Maros András, O. Horváth Sári, Szilágyi Eszter Anna
  • Címlap
  • Nyílt Fórum
    • Nyílt Fórum 19/20
    • Nyílt Fórum 18/19
    • Nyílt Fórum 17/18
    • Nyílt Fórum 16/17
    • Vilmos-díj
    • Nyílt Fórum Füzetek
    • Bemutatott darabok
  • A Céhről
  • Tagság

Palotás Ágnes

Céhtag

Palotás Ágnes

A Rádiószínház dramaturgja.

Interjú Palotás Ágnessel a Magyar Narancsban

Színház Online

  • “Nem hiszem el, 20 éves vagyok!” – Kizlinger Lilla Ezüst Medve-díjat kapott
  • Elhunyt Fülöp Zsuzsanna – Várnai Péter búcsúzik művészeti titkár kollégájától
  • Bakos-Kiss Gábor a Győri Nemzeti Színház új igazgatója
  • Elérhető Markó Róbert pályázata a Győri Nemzeti Színház igazgatói munkakörének betöltésére
  • A Győri Nemzeti Színház színésztanonca nyerte az országos filmversenyt
  • Horváth Margit átvette az Aase-díjat!
  • Életének 71. évében elhunyt dr. Balogh Gábor
  • Miskolcra hívja a POSZT versenyprogramjának 14 előadását a színház művészeti tanácsa
  • Meghívásos drámapályázatot hirdetett a Pannon Várszínház
  • Elhunyt Koltai Lajos felesége, Bordás Katalin
Tovább

színház.org hírei

  • Meghívásos drámapályázatot hirdetett a Pannon Várszínház
  • POSZT – A Teátrumi Társaság vándorfesztivállá alakítaná a találkozót
  • Ismét gyorssegéllyel támogatja az EJI a jövedelem nélkül maradt művészeket
  • Gordiusz – Egressy Zoltán darabjának ősbemutatóját tartja a Zichy Szín-Műhely
  • Megszűnik a POSZT
  • Online rendezik meg az idei Budapesti Tavaszi Fesztivált
  • Találkozások Online címmel írtak ki pályázatot a virtuális térben megvalósuló előadásokra
  • Kihirdették az idei rendhagyó Lábán Rudolf- és Halász Péter-díjakat
  • Férfi bábszínészt keres a Kövér Béla Bábszínház
  • Karbantartó gépész-kazánkezelőt keres az Operettszínház
Tovább

Revizoronline hírei

  • CSAK A SZAR Fliegauf Bence: Rengeteg – mindenhol látlak / Berlinálé 2021
  • VARIÁCIÓK MEGVÁLTÁSRA John Milton: Visszanyert paradicsom - kétnyelvű kiadás
  • ESTE VACSORÁT FŐZ, MÁSNAP IDEGENEKET GYŰLÖL Miénk a haza / Budapest International Documentary Festival 2021
  • A LEGSZEBB FÉREG Fontos vagy nekem / Netflix
  • A PORNÓTANÁRNŐ ESETE A FRUSZTRÁLT KELET-EURÓPÁVAL Radu Jude: Zűrös kettyintés avagy pornó a diliházban / Berlinálé 2021
  • SZÜLŐVÉ VÁLNI Anyáim története / Budapest International Documentary Festival 2021
  • MASZKBAN, PŐRÉN A Nemzeti Filharmonikusok online koncertje
  • SZISZÜPHOSZ A HATALOM LÉPCSŐIN Verdi: Don Carlos / Az Opera online bemutatója
  • KILÉPNI A FÉNYRE Dickinson 2. évad
  • FAUNOK, NIMFÁK, LIGETEK Az MR Szimfonikusok online koncertje
Tovább

Magyar Színházi Társaság hírei

  • Elhunyt dr. Balogh Gábor
  • Aase-díj
  • Petíció
  • Művészek hívják fel a figyelmet az oltás fontosságára
  • A Kolibri Színház online aktivitása a járvány második szakaszában
  • MMA pályázatok
  • Színházi témájú könyvek a Poket könyvautomatákban
  • 2021 szeptemberétől Színháztudomány mesterszak indul az ELTE-BTK-n
  • A magyar kultúra napja
  • Elhunyt Somhegyi György
Tovább

Search

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó
Színházi Dramaturgok Céhe

User menu

  • Bejelentkezés

Footer menu

  • Elérhetőségek
  • Kapcsolat