Nyílt Fórum a Szentendrei Teátrum műsorán

nyílt fórum

Idén nyáron a Szentendrei Teátrum ad helyszínt a Dramaturg Céh XXXV. Nyílt Fórum felolvasószínházi sorozatának. A Dramaturg Céh által meghirdetett Nyílt Fórum elsődleges célja, hogy minél több új kortárs mű születését, a művek és szerzőik bemutatkozását segítse elő, így gazdagítva a kortárs színházi repertoárt.

A darabokat a Nyílt Fórum dramaturgcsapata választotta ki 2019 őszén. A budapesti és nyíregyházi műhelymunkát követte volna a debreceni. Mivel a DESZKA fesztivál elmaradt, helyette a Színházi Dramaturgok Céhe Facebook-oldalán zajlott le a DeszKarantén fesztivál.

A következő, leglátványosabb forduló lesz az első alkalom, hogy élőben kerülhetnek közönség elé a művek, s mind igazi ünnepként élhetjük meg, hogy újra valódi színházi együttlétben lehet részünk. Szívből ajánljuk önöknek a hat különböző, egyedi hangvételű művet, és az alkotóikkal való találkozást.

A felolvasószínházi bemutatók után színházi szakemberekkel beszélgetünk a művekről.

A belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött!

Regisztrálni a szentendreiteatrum.jegy.hu vagy a jegy.hu oldalon lehet 0 Ft-os jegy vásárlásával.

---------------------------------------------------------------------------------

Nyílt Fórum – felolvasószínházi bemutatók

Augusztus 9. vasárnap 18:00

Dézsi Fruzsina: A helyzet ura

szereplők: Adorjáni Bálint, Homonnai Katalin, Jankovics Péter, Kaszás Gergő, Mészáros Blanka, Nyakó Júlia, Szabó Zoltán

zeneszerző: Jankovics Péter
dramaturg-mentor Selmeczi Bea
rendező: Polgár Csaba

Dézsi Fruzsina (1995) 2019-ben végzett a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem drámaíró osztályában, jelenleg kulturális antropológiát tanul, illetve a Társadalomelméleti Kollégium tagja. 2019-től a TÁP Színház produkciós vezetője.

Mi van akkor, ha Isten lámpaoltás után besurran egy szobába, aminek az ajtaja nem neki lett nyitva hagyva? Elvégzi a dolgát, a következményeit pedig viseljék az emberek. Mondjuk a polgármester meg az a fiatal lány. Semmiképpen sem Mária. Kategorikusan Marika. A fehérje-feldolgozó üzemben legalábbis így hívják. Az üzemben, ami csupa kitárt zseb, csupa félrenéző szem. Meg persze némi mutyi, egy kis korrupció, lehetőleg befogott orral, hiszen jól tudjuk: egy tisztességes politikust alkalomadtán még kissé undorítják is kötelezettségei.

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz: Enyedi Éva

---------------------------------------------------------------------------------

Augusztus 10. hétfő 18:00

Molnár T. Eszter: A zsúr


szereplők: Chován Gábor, Edelényi Vivien, Fáncsik Roland, Hajdu Imelda, Herczeg Tamás, Kulcsár Viktória, Takács Dániel, Újhelyi Kinga, Wessely Zsófia…

mentor: Tóth Miklós
produkciós vezető: Szokolai Brigitta
dramaturg: Adorján Beáta
rendező: Novák Eszter

Molnár T. Eszter (Budapest, 1976) író, biológus. Ifjúsági és gyerekeknek szóló regényeit a Pagony Kiadó, felnőtteknek írt könyveit a Prae Kiadó gondozza. Legutóbbi regénye: Teréz, vagy a test emlékezete (2019).

Bucskiék kisebbik lányának születésnapi zsúrján a háziasszony, Márta a nappaliban fogadja a szülőket. Sorban megérkezik egy elhagyott feleség és az őt elhagyó férj, egy feltörekvő középvezető, egy karrierista anya, és a nagylelkű házigazda, végül beront egy hívatlan vendég, és ami egy átlagosan kínos délutának indult, valami egészen másba fordul át. Mialatt a szereplők egymással és a múltból előkerülő titkokkal küzdenek, Budapesten elszabadul az etikai alapokra épülő terror, és egyértelművé válik, hogy ebből a nappaliból senki sem távozhat ugyanúgy, ahogyan érkezett.

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz: Závada Pál

---------------------------------------------------------------------------------

Augusztus 11. kedd 18:00

Horváth János Antal: szentivánéj

szereplők: Hajdu Péter, Horváth Szabolcs, Keszég László, Lovas Rozi, Pájer Alma, Rainer-Micsinyei Nóra , Rezes Judit

mentor: Forgács Péter
koordinátor: Sediánszky Nóra
rendező: Horváth János Antal

Horváth János Antal dramaturg, rendező, író. 1993-ban született Budapesten, 2018-ban diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, filmdramaturg szakon. 2018 óta a Pesti Magyar Színház dramaturgja, számos színházi produkcióban dolgozott. Első rendezésére 2018-ban került sor, ebben az évadban pedig a Szkéné Színház egyik nagy sikere volt Rozsda című rendezése. Több forgatókönyvet is jegyez, például a 2019-ben a mozikba került Szép csendben is az ő munkája.

A menni vagy maradni kérdés égetően aktuális világunkban. Ez a menés jelenthet csupán egy helyváltoztatást, egy másik környezet által megújulást, de jelentheti a családi szokások, hagyományok elhagyását. Megpróbálni valamit máshogy. Megpróbálni valahogy máshogy szeretni a másikat. Nem úgy, ahogy minket szerettek, vagy ahogy szeretnénk, ha szeretnének. Hanem, ahogy a legnehezebb: önzetlenül. Ki tudja, lehet, hogy sikerül.

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz: Gabnai Katalin

---------------------------------------------------------------------------------

Augusztus 12. szerda 18:00

O. Horváth Sári: Hiszitek mit nem

szereplők:
Ego Herczeg Adrienn
Teó Nagy Norbert 
Vince Keresztény Tamás
Laci Urbán Tibor
Nóri Dobra Mara
Orsi Kónya Merlin Renáta
Natasa Szilágyi Kata

dramaturg-mentor: Orbán Eszter
rendező: Szikszai Rémusz

O. Horváth Sári 2017-ben végzett színházrendező szakon Bocsárdi László osztályában Marosvásárhelyen. A rendezés mellett íróként és dramaturgként is működik független és kőszínházi előadásokban egyaránt. Nyílt Fórum “veterán”, 2018 és 2019 Vilmos-díjas szerzője. A Hiszitek mit nem című dráma a LENNI VAGY NEM trilógia harmadik része.

Testvérek, szerelmek, barátok. 7 szereplő, akik a vallás, a hit, az objektív és szubjektív valóságképek- és síkok által lépnek kapcsolatba egymással és az élettel. Három férfi és három nő, akiket az Ego nevű szereplő kapcsol össze, miközben természetesen a figurák egymással is találkoznak, egymásra is hatással vannak, és az egymásnak kimondott és ki nem mondott szavak és gondolatok mentén próbálnak boldogulni, értelmet adni és kapni az életüknek, az életüktől.

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz: Németh Gábor

---------------------------------------------------------------------------------

Augusztus 13. csütörtök 18:00

Tóth Réka Ágnes: Ezszereplők: Für Anikó, Horkai Barnabás, Kurta Niké, Mácsai Pál, Pallagi Melitta

zene: Matisz Flóra Lili
mentor: Egressy Zoltán
dramaturg: Szokolai Brigitta
rendező: Gáspár Ildikó

Tóth Réka Ágnes 1987-ben született Győrben, most Budapesten él. Esztétika, spanyol és színháztudomány szakokon végzett, jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetemen írja doktori disszertációját. Szabadúszó dramaturgként és drámaíróként kezdett bábszínházaknál, de dolgozik felnőtteknek szóló előadásokban is. Ebben az évadban írt gyerekdarabot, szerkesztett verses monodrámát és megrendezte első dokumentum-drámáját Boncza Berta szövegeiből. Versei 2013 óta jelennek meg, publikált a Hévízben, a KULTer.hu-n és az Élet és Irodalomban. Az 5mondatok versoldal egyik szerzője.

Ez egy monodráma. Aki beszél, az én vagyok. Aki hallgat, az is. Kulcsszavak: felnövéstörténet, kapunyitási pánik, családi traumák, a feldolgozhatatlanság és a feldolgozottság mértéke. Az egység, ami lehetne most valaki más. Szünetek. Újabb kulcsszavak: gumicukor.

A darab egyetlen hosszú monológ, amelyben egy fiatal felnőtt a kapunyitási nehézségeiről, a családi traumákkal való megküzdésről és az anya-lány kapcsolatáról beszél. A gyerekként eltitkolt süteményről, a János vitézről, amit az általánosban rendezett, a naplójáról, akit karácsonykor felköszöntött. A magányról, ami nem hiányokból fakad. Kapcsolatokról, amiket nem irányíthat, kapcsolódásairól, amiket szeretne megfogalmazni. Mikor leszel felnőtt: amikor elveszítesz vagy amikor megtalálsz valamit?

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz: Závada Péter

---------------------------------------------------------------------------------

Augusztus 14. péntek 18:00

Dóka Péter: Polimax, avagy a Kockaróka visszatér

szereplők:
Tauber bácsi - Hegedűs D. Géza
Marek - Hajduk Károly
Szofi / Margita - Nagy Katica
Bárány néni - Szalontay Tünde
Ráczné - Szabó Márta

dramaturg-mentor: Blastik Noémi
rendező: Forgács Péter

Dóka Péter 1974-ben született Budapesten. Számos gyerek- és ifjúsági könyv (A kék hajú lány, Lila királylány, Az ellopott zsiráf) szerzője, a Móra Könyvkiadó főszerkesztője. Körbe K című darabját a Lakmusz Csoport vitte színre 2012-ben. Sajtkirály című gyerekdarabjáért 2017-ben Csukás István-díjat kapott. A Magyar Rádió korábban két regényéből hangjátékot készített, ő jegyzi a jelenleg a tévében futó Szupermalac és Űrpatkány című rajzfilmsorozat forgatókönyveit.

Egy öreg sármőr, akit dobott a felesége egy törpéért. Egy néni, aki sosem gyújtja fel a villanyt. Egy bajuszrajongó nő, egy mindenkire irigy, félbemaradt művész, és a nagyfőnök, akit évek óta nem látott senki. Tőlük függ a Polimax játékgyár jövője. De kik ők egyáltalán? Szerethető őrültek vagy ravasz gyilkosok? Ezt akarja megtudni Szofi, aki eltűnt nővére után nyomoz - s közben a gyár ontja a játékokat, a vén falak beszélnek, a padláson meztelen lányok táncolnak, a pincében valaki selejtes műanyag babákkal játszik.

A felolvasást követő beszélgetésen részt vesz: Bollók Csaba

https://www.facebook.com/dramaturgokcehe/

Kezdete
Vége
Helyszín
Dunaparti Művelődési Ház udvara (Duna korzó 18.)

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó