a színház.org hírei

Hobo-koncerttel, kötéltánccal és balettel várta Pécsett a Színházi Olimpia az érdeklődőket

19 óra 49 perc ago

Május 31-én a Pécsi Nemzeti Színház előtt különleges programokkal készültek a 10. Színházi Olimpia keretében: Földes László Hobo koncertje és kötéltánc-villámperformansz is várta a közönséget.

A Hobo-koncerttel, kötéltánccal és balettel várta Pécsett a Színházi Olimpia az érdeklődőket bejegyzés először 10. Színházi Olimpia-én jelent meg.

Sára

Készül a Csárdáskirálynő Veszprémben

20 óra 25 perc ago

A Veszprémi Rátonyi Róbert Operettfesztivál hatéves történetében első alkalommal saját, új bemutatóra készülnek. Kálmán Imre: Csárdáskirálynő című operettje a fesztivál második napján kerül bemutatásra. Minden idők legnépszerűbb és legtöbbet játszott operettjét Mészáros Árpád Zsolt rendezésében láthatja a közönség.

A Készül a Csárdáskirálynő Veszprémben bejegyzés először 10. Színházi Olimpia-én jelent meg.

Péter

Kivételes lehetőség és megtiszteltetés – Beszélgetés a Csárdáskirálynő Fesztivál francia és litván címszereplőivel

1 nap 23 óra ago

A Csárdáskirálynő az operett műfajának kvintesszenciája. A Színházi Olimpia égisze alatt a Budapesti Operettszínház saját produkciója mellett francia és litván társulatok mutatják meg, mit jelent számukra Kálmán Imre klasszikusa.

A Kivételes lehetőség és megtiszteltetés – Beszélgetés a Csárdáskirálynő Fesztivál francia és litván címszereplőivel bejegyzés először 10. Színházi Olimpia-én jelent meg.

Máté

Emiliia Dementsova: „A színháznak ma humanitárius küldetése van”

2 nap 12 óra ago

Író, a TheatreTimes.com színikritikusa, szerkesztő és előadó. Csak néhány titulus Emiliia Dementsova gazdag, szakmai életéből. A kritikus jelenleg Izraelben él, onnan osztotta meg velünk tapasztalatait a Színházi Olimpia kapcsán.

A Emiliia Dementsova: „A színháznak ma humanitárius küldetése van” bejegyzés először 10. Színházi Olimpia-én jelent meg.

Máté

A szlovák balettől az afrikai esőhívó rítusokig

2 nap 18 óra ago

Június közepén a tánc hívei elutazhatnak Győrbe, a Magyar Táncfesztiválra, de kirándulhatnak Kápolnásnyékre is, a Frenák Társulat által szervezett Café de la Dance Fesztiválra. Azért a Budapesten maradóknak is tudunk mit ajánlani, egyenesen Algériából. Turbuly Lilla írása.

A A szlovák balettől az afrikai esőhívó rítusokig bejegyzés először 10. Színházi Olimpia-én jelent meg.

Máté
Checked
1 óra 12 perc ago
a színház.org hírei
Minden hír a Színházi Olimpiáról
Feliratkozás a következőre: a színház.org hírei hírcsatorna

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó