Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.
Revizor
Február végén, mikor már búcsúzik a tél, de még nincs velünk a tavasz, e meteorológiai senkiföldjén jól esik olyan zenéket hallgatni, melyekben tűz a nap, lágyan tekergőző dallamok indái keltik dús délszaki burjánzás képzetét, fűszeres harmóniák árasztanak mediterrán illatokat. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.
NINCS SZÍNHÁZI KULTÚRA FÜGGETLEN MŰVÉSZET NÉLKÜL Interjú Deres Péterrel
Író, forgatókönyvíró, dramaturg, jelenleg a Pesti Magyar Színház dramaturgja. A biztonságot nyújtó anyaszínház mellől gyakran kilép a függetlenek világába. Deres Péterrel beszélgettünk színházi létről, függetlenségről. MARTON ÉVA INTERJÚJA.
BÁBU VAGY Dina Rubina: Petruska-szindróma
A báb, a teremtmény fellázad teremtője ellen, önálló életre kel. Hány mesében, regényben olvastuk, hány darabban láttuk már ezt? Felsorolhatatlan. Dina Rubina most család- és egyszersmind szerelmi és bűnregényben alkotja újra ezt a toposzt. KONOK PÉTER RECENZIÓJA.
KIS NAGY ÁLMOK Szűcs Réka-Zádori Szilárd: Moll tündér álma (online előadás) / Harlekin Bábszínház, Eger
Mit is tehetünk, ha az életünk tere egy szűk padlás? Például rock and rollra rophatjuk, miközben álmodozunk a repülésről. OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA.
IDEJE ÁTÉRTÉKELNI AZT, AHOGY A SZTÁRJAINKKAL BÁNUNK Framing Britney Spears / Hulu
Britney Spears, a kétezres éveket lázban tartó popsztár tizenkét éve gyámság alatt áll, az apja szigorú felügyelete alatt éli az életét – derül ki a New York Times legújabb dokumentumfilmjéből. Szomorú történet kizsákmányolásról, ellopott gyerekkorról, mentális egészségről. RICHTER ÁDÁM KRITIKÁJA.
KIISSZÁK MAGUKAT A GÖDÖRBŐL? Thomas Vinterberg: Még egy kört mindenkinek
Az alkoholizmus finoman tabusértő ábrázolása bravúros alakításokkal és az évtized legjobb zárójelenetével. A dán Dogma-alapító újra belénk mar. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
HALLGAT A FELSZÍN, HALLGAT A MÉLY Marilynne Robinson: Háztartás
A Háztartás rövid meghatározással egy transzgenerációs traumákról szóló családregény s egyben egy tizenéves árva lány fejlődésregénye.BORSOVSZKY ÉVA RECENZIÓJA.
MÉDIAKIRÁLYOK Shakespeare: III. Richárd (online előadás) / Csíki Játékszín
Feszült várakozással kezdődik a játék. Az udvaroncok a nézőtéren állnak, rohangálnak, fészkelődnek, a beiktatásra várnak. A főszerepet a király és a kamerák játsszák, az udvar tagjai a tapsoló statiszták; precízen felépített „királyi médiademokrácia” képe rajzolódik ki. URBÁN BALÁZS KRITIKÁJA.
BEFŐTT LÉT Garaczi László: Végre egy kis csönd / Katona József Színház
Két ember. Nemrég még egy párt alkottak. Mellettük ott van harmadiknak egy idős asszony. Sőt, negyedikként felidéződik még egy középkorú férfi is. Bezártság. Búcsúzás. Egyedüllét. NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA.
JUTALOMJÁTÉK A MÁV Szimfonikus Zenekar online koncertje
Február 18-án a Müpában online bérleti hangversenyt adott a MÁV Szimfonikus Zenekar Takács-Nagy Gábor vezényletével, Makszim Vengerov közreműködésével. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
KIMONDHATATLAN GYÖTRELEM Kunt Gergely: Kipontozva... Nemi erőszak második világháborús naplókban
Kunt Gergely történeti kutatásainak fókuszában a második világháború korszaka áll. Korabeli forrásokat vizsgál, főként kamaszok és fiatalok naplóit, és azt, hogyan tükröződnek a háborús események a mindennapok szóhasználatában. HUSZÁR ÁGNES RECENZIÓJA.
FÜGGETLEN HORROR A tünetegyüttes / Tünet Együttes, Trafó
A kamera horrorfilmes zenére imbolyog a Trafó alagsora felé a Tünet Együttes A tünetegyüttes című filmre adaptált előadásában. Lent valami igazán szörnyű dolog várja: a független színház elmúlt harminc éve. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
VESZTŐHELY Spiró György: Kvartett / Pesti Színház
„Van kovászos uborka!” Ez az elordított mondat – Börcsök Enikő ordítja el – valami olyasmit jelent, hogy az isten verje meg ezt a mi örökké és örökre nyomorult életünket. És veri. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
"ÉLJEN AZ ESZME" Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita / Az Operaház online bemutatója
A legfőbb bűn a gyávaság - ennek a megállapításnak Bulgakov regényében és Gyöngyösi Levente zenés színpadi adaptációjában egyaránt fontos szerep jut. Az opera-musicalt és annak rég várt (online) bemutatóját nem érheti e valóban oly undok bűn vádja. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
„A KŐSZÍNHÁZ AJÁNDÉKA, HOGY ELEVE RENDEZŐKÉNT DEFINIÁL” Beszélgetés Fábián Péterrel
Jelenleg a Szegedi Nemzeti Színházban próbál Fábián Péter, a k2 Színház egyik alapítója és vezetője. Kőszínházi és független munkastílusról, elvárásokról és a közönség igényeiről, meg az általa elképzelt repertoárszínházról is beszélgettünk. JÁSZAY TAMÁS INTERJÚJA.
FELSZABADÍTOTT NŐI TESTEK RÚDTÁNCA Meztelenül, felszabadulva / Netflix
Michèle Ohayon Oscar-jelölt rendezőnő új Netflixes dokumentumfilmjében a patriarchátus által „felülírt” és traumatizált női testek felszabadítására szakosodott rúdtánc-terápia bensőséges folyamatát mutatja be. SÜLL KRISTÓF ELEMZÉSE.
VÖRÖS ÉS FEHÉR Vörös pont / Netflix
Nem túl jó érzés, amikor a sarki fényt bámulva a végtelen hómezőn egy vörös pontot veszünk észre magunkon. Egy lézeres irányzék foltja, amint az az eldördülő lövésekből csakhamar ki is derül. Alain Darborg filmje a horror, a dráma és a skandináv krimi elemeivel építi fel a Vörös pont feszültségét. Nem sikertelenül. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
A LEGENDA MARAD Békés Pál–Geszti Péter–Dés László: A dzsungel könyve / Vígszínház
Mielőtt elindult A dzsungel könyve jubileumi közvetítése a Pesti Színházból, biztos voltam benne, hogy a TGV sebességével száguld majd velem a nosztalgiavonat. Ehelyett jött egy kispiros. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
F**K A szitokszavak története / Netflix
A szitokszavak története szinte állatorvosi lova annak az esetnek, amikor egy kivételesen jó ötlet kivitelezése nem elég átgondolt. SZABÓ DÁRIÓ KRITIKÁJA.
HÓRUSZ SZEME A bomlás virágai – Fejezetek a Hórusz Archívumból
Az egyiptomi hieroglif írásban a Hórusz-szem egész képe jelenti az 1-es számot, míg a szem ábrájának részletei a végtelen kicsi felé tartó törtszámokat. VÁRADI ANDRÁS KRITIKÁJA.
Az NKA kritikai portálja
SubscribeFeliratkozás a következőre: Revizor hírcsatorna