Esterházy Péter Mercedes Benz a 2016-os Évad Legjobb Magyar Drámája

Esterházy Péter (forrás: mno.hu)

 

Esterházy Péter Mercedes Benz című műve nyerte el az évad legjobb magyar drámájának járó díjat, amelyet a Színházi Dramaturgok Céhe ítél oda évente. Esterházy Pétert most harmadszor díjazták: 2007-ben a Rubens és a nemeuklideszi asszonyok, 2011-ben az Én vagyok a Te című darabja lett az évad legjobb magyar drámája.

A két másik döntős darab Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál és Székely Csaba A homokszörny című műve volt. A tagság szavazatai alapján szoros versenyben nyerte el a 2015/2016-os évad legjobb magyar drámájának járó díjat Esterházy Péter utolsó drámája. A történelmi revüt a Szlovák Nemzeti Színház felkérésére írta Esterházy Péter. Bemutatóját - a színház honlapja szerint - csak jövő januárban tartják, ám Magyarországon felolvasószínházi előadás keretében egyszer már láthatta a közönség a Kazinczy utcai Tesla Teátrumban, és szeptember 25-én, a magyar dráma napja alkalmából - szintén felolvasószínházi előadásként - a Vígszínház is műsorra tűzi. A díjat, amelyet a Színházi Dramaturgok Céhe 1998 óta ítél oda, a magyar dráma napján, szeptember 21-én, a Színikritikusok Díjának gálaestje keretében adja át Radnai Annamária, a dramaturg céh elnöke. A díjat Esterházy Gitta, a júliusban elhunyt író özvegye veszi át.

Eddigi díjazottak

1998 Hamvai Kornél: Márton partjelző fázik, 1999 Kárpáti Péter: Tótferi, 2000 Hamvai Kornél: Hóhérok hava, 2001 Kárpáti Péter: Pájinkás János, 2002 Spiró György: Elsötétítés, 2003 Térey János: Nibelung-lakópark, 2004 Háy János: A Senák, 2005 Forgách András: A kulcs, 2006 Hamvai Kornél: Castel Felice, 2007 Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok, 2008 Térey János: Asztalizene, 2009 Térey János: Jeremiás avagy Isten hidege, 2010 Nádas Péter Szirénének, 2011 Esterházy Péter: Én vagyok a Te, 2012 Szálinger Balázs: Köztársaság, 2013 Mikó Csaba: Apátlanok, 2014 Pintér Béla: Titkaink, 2015 Spiró György: Helló, doktor Mengele! 2016 Esterházy Péter: Mercedes Benz

Esterházy drámája Az ember tragédiája keretjátékát felidézve, az Úr és Lucifer újabb fogadásáról, párbajáról szól. A fogadás tétje a magyar történelem egyik legendás családjának, az Esterházyaknak a sorsa: „Vedd el a szerencséjüket, fogadjunk, akkor se fordulnak ellenem, akkor se árulják el a jót.”- mondja az Úr. És akkor, Lucifer kajánul figyelve az eseményeket, bedobja ezt a családot az elmúlt évszázadok magyar történelmi kavalkádjába, de különösen a huszadik század históriájának vérzivataros évtizedeibe, ő maga pedig gyakran, kísértőként, más-és más álarcba bújva próbálja megtörni a család férfihőseit.

Ennek az évszázados családi krónikának hol tragikus, ironikus történet- epizódjai elevenednek meg ebben a színpadi játékban, miközben újra-és újra felhangzik az Úr kedvenc, erőt adó énekszáma, Janis Joplin híres dala, a Mercedes Benz - írja a drámáról a Litera hírportál.

 

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó