A dramaturg változó helyzete a 21. században - Bemutattuk a dRAMkonf kötetet a Katona K:antinban

könyv

Számunkra fontos és örömteli pillanat, hogy megjelent az első Radnai Annamária Emlékkonferenciához kapcsolódó kötet, benne esszék és tanulmányok a dramaturgia és dramaturgok helyezéről, sokszínű, sokoldalú munkájáról.

kötetbemutató

Ha megrendelné a kötetet, írjon nekünk a dramaturgceh at gmail pont com - ra!

Tartalomjegyzék:

Sediánszky Nóra: A dramaturg autonómiája

Szabó-Székely Ármin: A dramaturgia mint szövet

Trecsényi Katalin:  A lábnyommentes dramaturgia hét alapelve

Török Tamara: Az európai dramaturgok szerepe a kortárs drámák színpadra juttatásában

Kovács Dominik - Kovács Viktor: Alkotói tapasztalatok a Kortárs Dráma Nyílt Fórumának 2016/17-es évadában

Szabó Attila: Monológ vagy dialóg. Párbeszédes szövegtere társalgási dramaturgiája

Orbán Eszter: Hasonlóságok és különbségek, avagy intézményi kontra produkciós, prózai színházi kontra operadramaturg - a Magyar Állami Operaházban 2014 és 2019 között müködő dramaturgiai tárban szerzett tapasztalatok tükrében

Cseicsner Ottilía: A dramaturg centrális pozícióban, avagy a rádiódramaturg szerkesztői szabadsága

Rácz Attila: Közös dramatizálás a Hólyagcirkuszban (második strófa)

Róbert Júlia: Mit csinál a dramaturg, ha a néző közbeszól?

Bíró Bence: "Az a baj, hogy rossz a regény." A Káli holtak adaptációs munkája

Domsa Zsófia: Adaptáció-éhség. Knut Hamsun Éhség című regényének színpadi adaptációi Norvégiában és Magyarországon

Pikli Natália: Shakespeare, a dramaturg és az előadásszöveg mint közös alkotómunka

Reuss Gabriella: A dramaturgiai gondolkodás/munka nyomai a 19. század eleji, dramaturg nélküli, londoni prózai színházban

 

 

 

 

 

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó