Magyar Színházi Társaság

Csináljunk színházat!

2 nap 1 óra ago
A Csináljunk Színházat 2022. november 21-i összejövetelén Csizmadia Tibor nem színházcsinálókat, hanem nézőket faggatott a Pinceszínházban. Vendégei voltak Király Júlia közgazdász, Jordán Péter építészmérnök, Szolnoki András producer.
mszt_org_admin

Konferencia

1 hét 6 nap ago
Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet konferenciát rendez PETŐFI ÉS A SZÍNHÁZ címmel 2022. november 24-én 10 órától a Bajor Gizi Színészmúzeumban.
mszt_org_admin

Átadták a 2022. évi Radnóti-díjakat

2 hét 4 nap ago
Bakos-Kiss Gábor Jászai Mari-díjas színművész, a Győri Nemzeti Színház igazgatója és Tóth Benedek Ernő Bujtor István-díjas versmondó kapta idén a Radnóti-díjat, amit a Magyar Versmondók Egyesülete a XVII. Radnóti Biennálén, ünnepélyes keretek között adott át. Radnóti-diplomát vehetett át Petrov Kata Panna. A díjakat négy év kihagyás után ítélték oda, két éve a világjárvány hiúsította meg ... Olvass tovább
mszt_org_admin

Búcsú Korcsmáros Györgytől

3 hét 1 nap ago
A Győri Nemzeti Színház társulata nyilvános megemlékezéssel búcsúzik Korcsmáros Györgytől. 2022. november 17-én, 17 órakor a színház előtti téren mindenkit várnak, aki szeretne búcsút venni Korcsmáros György, Jászai Mari-díjas magyar színésztől, rendezőtől, érdemes művésztől.      
mszt_org_admin

Pethes-Agárdi-díj, 2020.

2 hónap ago
Tenki Dalma és Georgita Máté Dezső színészházaspár 2020-ban nyerték el a Pethes Agárdi-díjat. A pandémia miatt a megnyert összeg elköltése idénre maradt. Alább olvasható berlini útjuk képes beszámolója.
mszt_org_admin

Pályázat

2 hónap 2 hét ago
Az Európai Bizottság közzétette a Kreatív Európa program Perform Europe pályázatának következő felhívását. A felhívás keretében előadó-művészeti alkotások határokon átnyúló turnéit és digitális terjesztését támogatják fenntartható, befogadó, tisztességes és innovatív módon. A pályázaton színházművészettel, táncművészettel, előadó-művészettel, cirkuszművészettel, utcaművészettel és bábművészettel foglalkozó szervezetek vehetnek részt. A CREA-CULT-2022-PERFORM-EU kódszámmal meghirdetett pályázat költségvetése 3 millió euró. Pályázati határidő: 2022. november 8. A pályázati anyagok elérhetők ... Olvass tovább
mszt_org_admin

Sikerek a World Stage Design konferencián és kiállításon

3 hónap ago
A World Stage Design a látványtervezők nemzetközi konferenciája és kiállítása. 2022-ben Kanadában, Calgaryban került megrendezésre. Nagy Fruzsina jelmeztervező megosztott első helyezést kapott jelmez kategóriában a Tabu kollekció című előadásával. A megosztott első helyet Simona Rybakova cseh jelmeztervezővel kapták, akivel jelneleg egy új projecten dolgoznak együtt a látványtervező hallgatók bevonásával (Keleti Blokk, Trafó2022.09.09.). Performance design, vagyis egyesített ... Olvass tovább
mszt_org_admin
Checked
4 perc 7 másodperc ago
Feliratkozás a következőre: Magyar Színházi Társaság hírcsatorna

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó