Rólunk írták: Dramaturgok, ha összeülnek - Nyílt Fórum a POSZT-on (2003)

 

A Nyílt Fórum a nyolcvanas évek közepén indult Zalaegerszegen. Mint a címe is mutatja, új, még nem publikált, nem bemutatott darabokat vitatnak meg (négy darabot), vagy felolvasó-színházi keretek között még bemutatóra is vállalkoznak (színészek, rendezők, most három alkalommal). A közönség zöme az úgynevezett szakmából állt össze. Egynehány színész, kis csapatokban írók, a derékhad dramaturgokból jött össze és egyéb színházi szakemberek is felbukkantak. Többféle módon hasznos fórum ez, egyrészt óriási segítség a szerzőnek. Segítség ahhoz, hogy el tudja adni, azt, amit írt. Összetalálkozzon szerző és rendező. Másrészt a szakma érvel, gondolkodik, egymást hallgatja. Ebből is lehet tanulni. Vagy, ha nem is tanulni, de élvezni egy gondolat kibontását, széttrancsírozást, átalakulását...
     A Nyílt Fórumon felolvasott, megvitatott hét darab egyikét sem érték igazán durva bírálatok. Nem emlékszem egyértelmű elutasításra, ledorongolásra, lehet, hogy erről a Szerzők hitelesebb képet tudnának adni. Mindegyik darab érdekes volt, s nem csak a maga nemében, hanem tényleg. Először is Térey János Niebelung lakóparkjából hangzott el egy "rövid" részlet. Kétórás felolvasás az 1200 kéziratoldalból. Térey darabjából eddig mindenhol csak részletek jelentek meg. Mundroczó Kornél rendezésében a felolvasószínház is élmény volt. Mindannak ellenére, hogy a hőség elviselése komoly feladat elé állította a közönséget (az egész POSZT ideje alatt). A felolvasás után Háy János referált, és bebizonyult, hogy minden művön lehet vitatkozni, javítgatni, így Térey munkáján is, s hogy megél majd színpadon? Ez kérdéses, de a darab meghatározó eleme lehet a kortárs magyar drámának, már csak az impozáns mérete miatt is, szinte megkerülhetetlen lesz, az biztos.
     A beszélgetések folyamán kisesszé jellegű gondolatfutamok is elhangzottak. Toepler Zoltán darabja után azt fejtegették, hogy a bohózat, mennyire érvényes kortárs drámai műfaj. Hogy, amit ma bohózatként művelnek a televíziókban mennyire nem az, s hogy Salamon Béla szövegei miként is működtek.
     Schein Gábor Születésnap című darabja után kialakult beszélgetés fokozatosan változott át izgalmas vitává. A dráma szövege többszörösen rétegzett, hihetetlenül bonyolult, az egészében van valami szertartásszerű, a vita arról folyt, hogy létjogosult-e egy ilyen mű színpadon. El tudják-e játszani. Fontos benne az is, hogy a színpadon, mikor vizet töltenek, valóban víz van-e a pohárban, s azt megisszák-e, vagy csak úgy tesznek-e a színészek, mintha innának. Egyáltalán nézhetővé válhat-e ez a sűrű szöveg, ha előadják. A darabról Borbély Szilárd referált, s a maga színházi tapasztalataiból következtetve próbálta egyszerűsítésre bírni Scheint.
     Nem volt ekkora vita Németh Gábor szövegéről (Napfogyatkozás), mivel az kiérlelt mű. A Nyílt Fórum Vilmos-díját (egy üveg Vilmoskörte, amit a melegre hivatkozással nem osztott meg senkivel) Németh nyerte, ha jól emlékszem 20:5 arányban, mondhatni elsöprő sikerrel. 
     Egy első drámás szerző, Falussy Lilla is bemutatkozott a Félédes című drámájával, ő a női szempontot tette meg szövege szervezőelvének. A darab bemutatójára is sor kerülhet Soós Péter rendezésében a következő színházi évadban, Debrecenben. Egressy Zoltán Három koporsóját, úgy hallottam Czeizel Gábor szeretné Kassán megrendezni. 
     A Nyílt Fórumon tavaly bemutatott művek közül Háy János Herner Ferike faterja című darabja Vincze János személyében nem csak a felolvasó-színházi bemutató rendezőjét találta meg, hanem az elmúlt évadban a Pécsi Harmadik Színház repertoárján szerepelt az előadás, de Mikó Csaba: Az apa... című darabja is színpadra került Debrecenben, a Csokonai Színházban Cserje Zsuzsa rendezésében.
     A POSZT programjában a Nyílt Fórum egy olyan sziget, ahol a dramaturgok darabelemzéseit, vitáját nem a szakmai gőg és ellenségeskedések mentén kialakult erővonalak határozzák meg, nem előre kijelölt kényszerpályán haladnak a gondolatok, hanem úgy, ahogy azt egy vita szabályai megkívánják. Spontánul és szabadon. Mondhatni, nyitott módon. 

forrás: litera.hu