Nyílt Fórum 17/18: 11 szerző, 8 dráma

Ötvennél is több pályázat közül kétlépcsős válogatás után döntött a Nyílt Fórum szerkesztőbizottsága a következő évad fejlesztendő drámáiról. 

A nyolc fejlesztésre kiválasztott mű szerzőjével  januártól alkotói vándortáborozásra indulnak a dramaturgok, rendezők, színházi szakemberek. Az első találkozón Zalaegerszegen a Hevesi Sándor Színházban találkozik a 11 szerző és a drámák bírálói, akik kiscsoportos konzultációkon osztják meg a szerzőkkel drámafejlesztési javaslataikat. A következő alkalom Debrecenben a Deszka Fesztivál ideje alatt vátható, ahol a délelőtti zárt körű megbeszélések után a délutáni prezentációkon a darabok és szerzőik is bemutatkoznak a fesztivál közönsége előtt. A szövegek harmadik megméretése Pécsett lesz, ahol a POSzT szakmai programjaként a szövegek felolvasószínházi formában hangoznak el, hogy mindezek után a darabok végül szeptemberben az egész éves munka eredményeképp, a Nyílt Fórum Füzetek sorozatában nyomtatásban is megjelenjenek.  

A szerzők közül öten már szerepeltek Nyílt Fórumon, hatan viszont először vesznek részt majd a drámafejlesztési programban. 

A 2017/18-as Nyílt Fórum szerzői és színdarabjai:

  • Drubina Orsolya: Sárkányterminál
Drubina Orsolya
fotó: Nagy Gergő
  • O. Horváth Sári: Lenni vagy nem

O. Horváth Sári

  • Lénárd Róbert: Bácskamocsaras

Lénárd Róbert

  • Kovács Dominik - Kovács Viktor: Mintapinty

A kép eltávolítva.

 

  • Maros András – Szálinger Balázs: Phil Collins

Szálinger Balázs és Maros András

  • Kurta Niké és Tési Dóra: Doboz

Kurta NikéTési Dóra

  • Totth Benedek: Afganisztán
Totth Benedek
fotó: Bogdán Réka

 

  • Maruszki Balázs: Mennyből az angyal

Maruszki Balázs

A Nyílt Fórum szerkesztőbizottsága:

Radnai Annamária, Blastik Noémi, Bíró Dénes, Cseicsner Otília, Dobák Lívia, Keszthelyi Kinga Kovács Kriszta, Lőkös Ildikó, Orbán Eszter, Perczel Enikő, Sediánszky Nóra, Szokolai Brigitta.

 

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó