Maros András: Haza Tours

Maros András: Haza Tours

Játsszák:

Bajomi Nagy György, Bánki Gergely, Gombó Viola Lotti, Hajduk Károly, Jenővári Miklós, Kovács Máté, Pető Kata, Schruff Milán, Török-Illyés Orsolya.

Dramaturg-mentor: Blastik Noémi
Rendező: Szenteczki Zita

Maros András (1971, Budapest) író, drámaíró. Kilenc prózakötet és ugyanennyi színpadi mű szerzője.
Legutóbbi drámáját, a Redőnyt az Orlai Produkciós Iroda tűzte műsorra 2022-ben.

Új darabja, a Haza Tours elején egy budapesti városnéző buszon gyülekeznek az utasok, akik furcsamód nem külföldi turisták, hanem – egyetlen kivétellel – magyarok: budapestiek, hazalátogatók, hazatelepülők, de olyan is akad, aki a munkája miatt érkezett... A busz már az első állomás előtt letér a prospektusban meghirdetett útvonalról, és egy vibráló belső utazásra röpíti az utasokat, amely során elsősorban önmagát ismeri meg mindenki, és csak másodsorban a várost (és az utastársakat). Egyebek mellett az is kiderül, hogy a félénk Andi miért ment idegenvezetőnek, ha egyszer félénk.

Mondhatnánk, hogy a Haza Tours egy kacagtató abszurd mese, kérdés, hogy a mai világban van-e értelme bármit is az „abszurd” szóval jellemezni. Mert hát mi az, ami nem, nem?

A felolvasás után beszélgetés lesz az alkotókkal. Felkért hozzászóló: Németh Ákos 

Kezdete
Vége
Helyszín
Szentendrei Teátrum

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó