Bíró Bence: magyartenger -Nyílt Fórum 21/22

magyartenger

A Nyílt Fórum felolvasószínháza a Szentendrei Teátrum műsorán a Színházi Dramaturgok Céhe szervezésében

Erzsébet, 73 éves, nem jelenik meg a színen
István, a férje - Kulka János
Gyuri, a fiúk, építési vállalkozó - Kocsis Gergely
Patrícia, a lányuk, nem tudni, mivel foglalkozik - Söptei Andrea
Péter, a fiúk, tanár - Friedenthal Zoltán
Kata, Gyuri felesége, fodrász - Balázsovits Edit
Gábor, Kata és Gyuri fia, színésznek tanul - Martinkovics Máté
Örs, Gábor barátja, színész - Szántó Balázs
Dóra, Péter felesége, tanár - Bánfalvi Eszter
Ibolya, Erzsébet testvére, Svájcban él- Hernádi Judit
Andor, a szomszédból, orvos - Keresztes Tamás
Réka, Péter és Dóra kislánya, 8 hónapos

Rendező: Alföldi Róbert

Mentor: Németh Ákos
Dramaturg-producer: Orbán Eszter

Bíró Bence dramaturg 2015-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Radnai Annamária és Forgách András osztályában. Számos színházban és független társulattal dolgozott dramaturgként és íróként olyan elismert színházrendezők mellett, mint Schilling Árpád, Kovács D. Dániel vagy Szenteczki Zita. 2019-ben elnyerte az Örkény István Drámaírói Ösztöndíjat, 2022-ben a Kortárs Magyar Dráma-díjat. Színházi munkái, regényadaptációi és drámafordításai mellett rendszeresen publikál szakfolyóiratokban és
tanulmánykötetekben. A Nyílt Fórum keretében fejlesztett drámája az első egész estés önálló színdarabja.
A magyartenger egy kortárs családi dráma. Huszonnégy óra egy balatoni nyaralóban. Egy tipikus családi ünnep nem mindennapi módon bemutatva. Talán komédia, hat férfi, négy női
szereplő, viharfelhők a tóparton, sok beszélgetés a politikáról, a színházról, kevés cselekmény, öt kiló szerelem és fegyveres kertitörpék.
„A Balaton régen sós volt, tudtátok? A könny sós, mint az izzadság. Még az isten könnye is. Csak aztán annyira nem törődött velünk az isten, hogy még sírni is elfelejtett miattunk. A tóból meg szép lassan elpárolgott a só. Az élet sója. Így szűnt meg a magyar tenger.”

Kezdete
Vége
Helyszín
Szentendrei Teátrum

Idézetek

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó