Ugrás a tartalomra
CímlapA Nyílt Fórum 20/21 pályázat döntésének határideje: 2021. január 15.
  • Címlap
  • Nyílt Fórum
    • Nyílt Fórum 19/20
    • Nyílt Fórum 18/19
    • Nyílt Fórum 17/18
    • Nyílt Fórum 16/17
    • Vilmos-díj
    • Nyílt Fórum Füzetek
    • Bemutatott darabok
  • A Céhről
  • Tagság

Nyílt Fórum Füzetek 18/19

borító

Kellemes olvasást és köszönjük az adományokat!

 

Nyílt Fórum 18/19 Ebook PDF

Nyílt Fórum 18/19 Ebook MOBI

Nyílt Fórum 18/19 Ebook EPUB

 

 

 

Színház Online

  • Tíz éve együtt! – a sokszínű színházat ünneplik Nagyváradon
  • Hajrá a függetlenekért! – Jótékonysági estet szervez a FESZ Segélyalap
  • Elkezdték törölni az SZFE-hallgatók korábbi jegyeit a Neptunból
  • Lemondott posztjáról a Szegedi Szabadtéri Játékok két vezetője
  • Új helyen folytatják az SZFE távozó oktatói! – Megalakult a Freeszfe Egyesület
  • Ne legyél áldozat! – Népszerű színészek és szakértők segítenek
  • “Rabul ejti majd a nézőket” – Bori Réka és Vörös Edit színművészek az Egy csók és más semmiről
  • Radnai Márk: “Már rég meg kellett volna csinálni a SzínházTV-t”
  • 120 éves az első magyar film – Ünnepségsorozattal emlékeznek
  • Horgas Péter díszlettervező: “Az SZFE-t a legócskább politikai érdekek mentén szétverték”
Tovább

színház.org hírei

  • Herczeg Tamás távozik a Szegedi Szabadtéri éléről
  • Kihirdették a 6szín stream pályázatának győzteseit
  • Black Comedy – Szegeden rendez a k2 Színház alkotópárosa
  • Elkezdődtek Németh László Széchenyi című történelmi drámájának próbái Sopronban
  • Online Farsangi Szinkronszemlét rendeznek
  • Kiírták az 2021-es Örkény István drámaírói ösztöndíj pályázatot
  • Hamis események A dzsungel könyve élő közvetítése kapcsán – A Vígszínház tájékoztatása
  • SzFE: Februártól új intézet nevekkel és új oktatási helyszínekkel folytatják az oktatást
  • Digitális, interaktív formában jelent meg a Radnóti Magazin
  • János vitéz – Bemutatóra készül a Nagyvárad Táncegyüttes
Tovább

Revizoronline hírei

  • „A SÁRKÁNYOKAT NEM MEGÖLNI KELL, HANEM FELBONCOLNI." EMLÉKEZETGYAKORLATOK Judith Schalansky: Különféle veszteségek jegyzéke
  • „KOMOLYAN GONDOLTAM, POCOK” Beszélgetés Nagy Marival
  • ÚJ ÉV, ÚJ ENSEMBLE A FAB Ensemble koncertje / Zeneakadémia
  • „EZZEL MINDKETTŐNKNEK EGYÜTT KELL ÉLNI" A Teacher / Hulu
  • MAJDNEM Vámos Miklós: Dunapest
  • SZÍNHÁZ, KÓRHÁZ Ez nem az / Desiré Central Station Fesztivál 2020
  • MI MARAD A PUSZTÍTÓ FÁJDALOM ROMJAIN? Mundruczó Kornél: Pieces of a Woman
  • NEM FARKASNAK VALÓ VIDÉK Wolfwalkers
  • MONOKRÓM Robert Thomas: Nyolc nő / Katona József Nemzeti Színház, Kecskemét
  • ALZHEIMER-NAPLÓ Légrádi Gergely: Nélkülem – nélküled
Tovább

Magyar Színházi Társaság hírei

  • Felhívás
  • Karácsonyi üdvözlet
  • Beszámoló
  • Aase-díj 2020
  • Domokos Ildikó, a Karinthy Színház művészeti titkára kapta 2020-ban a Bálint Lajos vándorgyűrűt
  • Díjátadó
  • Versünnep 2021
  • Színházi streamek és online előadások jogi háttere
  • Garaczi László és O. Horváth Sári a Színházi Dramaturgok Céhének idei díjazottjai
  • Megvannak az idei Aase-díjasok
Tovább

Search

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó
Színházi Dramaturgok Céhe

User menu

  • Bejelentkezés

Footer menu

  • Elérhetőségek
  • Kapcsolat