Ugrás a tartalomra
CímlapNyílt Fórum 19/20 Drámapályázatra több mint 70 pályázat érkezett. Köszönjük a bizalmat, eredmény november végén.
  • Címlap
  • Nyílt Fórum
    • Nyílt Fórum 18/19
    • Nyílt Fórum 17/18
    • Nyílt Fórum 16/17
    • Nyílt Fórum 19/20
  • Vilmos-díj
  • Évad Legjobb Magyar Drámája - díj
  • A Céhről
  • Nyílt Fórum Füzetek
  • Tagság

interjú

Nem kell megváltani a világot

Fotó: Biró István
A kolozsvári színház Homemade című közösségi színházi előadásának apropóján Biró Réka és Deák Katalin dramaturgokkal Balázs Nóra, az előadás projektmenedzsere beszélgetett.

Címkék

interjú
erdélyi színház
Homemade
dramaturg
  • Tovább (Nem kell megváltani a világot)

színház.org hírei

  • A miniszter dönthet a kulturális támogatásokról, formálissá válik az NKA
  • Történelmi körforgás a székesfehérvári óriáskeréken
  • Kiállnak a dramaturgok Upor László mellett
  • Radó Denise rendezi a Nikola Tesla életéről készült musicalt
  • Apa csak 1 van – Márton András a Vidám Színpadon rendezett
  • MÉR – Közösen indít kurzust a Radnóti Színház és a Magvető Kiadó
  • Berlinale – Helen Mirren kapja az életműdíjat
  • Magas barna kulisszák felemás cipőben
  • “Megerősített kilövési parancs a Színház- és Filmművészeti Egyetemre” – Újra írt Janisch Attila
  • Mácsai Pál: „Káros és helytelen politikai síkra terelni a Gothár-ügyet”
Tovább

Kritikusok céhe hírei

  • Közlemény
  • Új honlap
  • 40. alkalommal adtuk át a Színikritikusok Díját
Tovább

Revizoronline hírei

  • SZERELEMSZÍNHÁZ Szigligeti - Fábián - Benkó – Horváth: Liliomfi / Soltis Lajos Színház, Celldömölk
  • ÉS MOST NEM VISZI Mohácsi István – Mohácsi János: Liliomfi / Katona József Színház, Kecskemét
  • ADJ PÉNZT! A Revizor is rád számít
  • VERDI, A KERESZTMETSZET Az Óbudai Danubia Zenekar Verdi-sorozata
  • BERGMANON INNEN, WOODY ALLENEN TÚL Házassági történet
  • KHATIA CIKLON A Concerto Budapest hangversenye(i)
  • TALÁN KICSIT TÚLZOTT SZIGOR A fecsegő potyautas 79.
  • Z GENERÁCIÓS NOSZTALGIA Egy esős nap New Yorkban
  • CSERNOBIL FEKETE NAPJA Szatmáry Zoltán - Aszódi Attila: Csernobil- Tények, okok, hiedelmek
  • KOSZT, KVÁRTÉLYT Pintér Béla: Szutyok / Jászai Mari Színház, Tatabánya
Tovább

Magyar Színházi Társaság hírei

  • Nyílt levél
  • Közlemény
  • Messzire ment emberek – Magyar színházi alkotók külföldön
  • Gyászjelentés
  • VIDOR Fesztivál 2020.
  • Díjzápor a IV. Nemzeti VERSenyen
  • Drámapályázat
  • Pódiumvita a Goethe Intézetben
  • Tájékoztatás
  • Physical Theatre Workshops Festival
Tovább

Search

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó
Színházi Dramaturgok Céhe

User menu

  • Bejelentkezés

Footer menu

  • Elérhetőségek
  • Kapcsolat