Mindenkinek van egy dráma! - Beszámoló a Nyílt Fórum zalaegerszegi fordulójáról

A 2016-2017-es Nyílt Fórum stábja (forrás: Zala Megyei Hírlap, Katona Tibor)

A Nyílt Fórum első 15 éve, 1985 és 2000 között Zalaegerszegen és az egervári kastélyban telt. Békés Pál, Nagy András, Merő Béla, Ruszt József alapították, és megfordult itt szerzőként, dramaturgként szinte mindenki, aki a következő években a magyar kortárs drámát jelentette.

Kovács Dominik és Viktor, írók

 

A kezdeti időszakban az egervári kastély a színházi dramaturgok és a drámaírók találkahelye volt, ahol plenáris üléseken és próbákon alakították az új drámaszövegeket. A zalaegerszegi Nyílt Fórumokat a végére "megette a produkciós kényszer", vagyis a próbák miatt a kastélyban zajló műhelymunkára egyre kevesebb idő jutott. 

 

Kucsov Borisz, drámaíró, színész

 

A 2000-es év kimaradt a Nyílt Fórum életében, 2001-ben pedig logikusnak tűnt, hogy az induló Pécsi Országos Színházi Találkozó meghívására új helyre költözzön a Nyílt Fórum. Itt már a kezdetektől fogva közönség előtt zajlottak a kötetben kiadott drámákról folyó viták és sok fesztiválozót és színházszeretőt vonzottak a felolvasószínházak. A szerzők azonban joggal panaszkodhattak amiatt, hogy nem kapnak elég figyelmet és törődést a Nyílt Fórumokon. A szerkesztőbizottság tagjai számára (többek között: Radnóti Zsuzsa, Solténszky Tibor, Radnai Annamária, Dobák Lívia, Lőkös Ildikó) sokszor a legizgalmasabb részt a tavaszi előolvasás és a program összeállítása jelentette, ahol valódi dramaturgi munka, pergő viták, érvek ütköztetése zajlott a színdarabok szövegei felett. 

 

Maros András, író

Mire 2016-hoz érünk, egyrészt anyagi problémák, másrészt a 15 éve Pécsett megrendezett Nyílt Fórum izgalmának elveszése miatt a Dramaturg Céh tagjaiban felerősödött az igény egy újfajta Nyílt Fórum létrehozására. Élt a nosztalgia az egervári régi Nyílt Fórumok mély és alapos dramaturgiai elemzései után, de nem felejtődött el az sem, hogy a fő cél az élő szerző és a színház egymáshoz közelítése. Az ötletelést egy sikeres NKA-pályázat, majd további tervezés és egy drámapályázat meghirdetése követte: amire 150-nél is több színdarab érkezett. 

 

Znajkay Zsófi, író, rendező

A beérkezett pályaműveket előzetesen legalább két előolvasó véleményezte, majd ezeket a véleményeket egy három napos dramaturg-workshopon összegeztük: kialakult egy 24-es mezőny, melyeket a következő két hétben minden véleményező elolvasott. November végén újabb egy napra gyűltek össze a Céh válogatói, és hosszas vita során kiválasztották a nyolc darabot, melyek a megújuló Nyílt Fórumon részt vehetnek. Fontosnak tartottuk a válogatásnál, hogy fejleszthető darabok legyenek, melyek igénylik a tanácsokat, javaslatokat, illetve, hogy témaválasztásukban, formai megoldásaikban, nyelvezetükben alkalmasak legyenek a kortárs dráma új útjainak felmutatására​.

 

 

Ilyen előzmények után jutottunk el 2017 január 5. és 8. között a Hevesi Sándor Színházba Zalaegerszegre. A dramaturgok mellé szegődtek véleményezőnek korábbi Nyílt Fórumos szerzők, illetve színészek, rendezők, akikkel kilenc drámaíró (a Jégtorta c. darabot Kovács Dominik és Viktor, egy ikerpár írta) nézett farkasszemet. Orbán Eszter felvetésére a Sundance Filmfesztiválon alkalmazott módszer alapján alakítottuk ki a drámák véleményezésének rendszerét: öt csoport alakult (három- vagy négyfős), akik elfoglalták a színház tereit (a konyhát, a dramaturgiát, az igazgatói irodát stb.), és a szerzők két napon át délelőtt és délután  másfél órás beszélgetések erejéig körbejárták a csoportokat. A visszajelzések alapján bejött a szervezők számítása: a kiscsoportos munkában meghallgatott húsz vélemény képes volt felerősíteni egyes drámafejlesztési tanácsokat az ismétlődések által, de az eltérő véleményekkel szembesülő szerzőnek alkalma nyílt tudatosítani szándékait, mivel folyamatosan állásfoglalásokra kényszerült. A beszélgetések egymás közt, bizalmi légkörben játszódtak, a kifelé szereplést, a megfelelési kényszert sikeresen kizárva a munkából. A Nyílt Fórum drámaírói  utólag inspirálónak és tanulságosnak értékelték a lefolytatott munkát, a rájuk és alkotásukra irányuló figyelmet példátlannak és megtisztelőnek tartották. 

 

Fridl Viktória, író

A zalaegerszegi fordulót követően a szerzőknek lehetősége nyílik a véleményezők közül maguk és darabjuk számára mentort választani. A mentor feladata hogy a gondoskodjon a dráma fejlesztéséről, folyamatosan segítse az írói munkát, és a Nyílt Fórum további fordulóin át és azután is kísérje a szerzőt és művét a jövendő színházi bemutató felé. 

 

 

A következő állomás a debrec​e​ni Deszka Fesztivál lesz, ahol március 30. és április 2. között délelőttönként plenáris üléseken a drámák továbbfejlesztett szövegén vitázunk majd, illetve koradélután ​a Csokonai Színház színészeinek közreműködésével részleges felolvasások és a mentorok prezentációi mentén a szakmai és laikus közönség előtt is bemutatkoznak a drámák és szerzőik. 

 

Bán Zsófia, iró, kritikus, tanár

A program utolsó stációja Pécsett, a POSzT-on zajlik majd, ahol a nyolc színdarab nyomtatásban és felolvasószínházi formában is bemutatkozik a szélesebb nyilvánosság előtt. 

A zalaegerszegi forduló véleményezői voltak:

Balog József

Bíró Dénes

Blastik Noémi

Horváth Illés

Kovács Dezső

Lénárd Róbert

Lendvai Zoltán

Lőkös Ildikó

Madák Zsuzsanna

Mispál Attila

Merő Béla

Mikó Csaba

Orbán Eszter

Puskás Panni

Radnai Annamária

Sediánszky Nóra

Szokolai Brigitta

Upor László

 

Szervezők, közreműködők:

Sztarenki Pál

Lengyel Noémi

Máté Péter

Turbuly Lilla

 

A zalaegerszegi forduló szerzői és a drámák:

Bán Zsófia: Lehr papa

Fazekas Máté: Hóbort

Fridl Viktória: Kalitka avagy a madarak

Kovács Dominik és Kovács Viktor: Jégtorta

Kucsov Borisz: Félelem és reszketés Szabadkán

Maros András: Kerítések

Szilágyi Eszter Anna: Nyíregyháza utca 

Znajkay Zsófia: Rendezői változat

 

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó