Amikor nem mindegy, ki beszél… Novák Eszter laudációja A Nyíregyháza utca című drámához

Szilágyi Eszter Anna (forrás: szinhaz.net)

Mit számít, ki beszél?

Mondta valaki.

Mit számít, ki beszél?

Beckettel szólva: mit számít, ki írta..."

 - mondja a szerző, író, költő, gondolkodó, kételkedő — minek is nevezzem — Szilágyi Eszter Anna, megkerülhetetlen és végeláthatatlan, színpadra szánt szövegfolyamának a végén.

Szívesen kibújtam volna a Színházi Dramaturgok Céhének megtisztelő felkérése alól, egyrészt, mert a magam részéről már igyekeztem egy előadással, — amit tavaly negyedéves osztályunk színművész(női)vel csináltunk — laudálni ezt a különleges szöveget. Másrészt, nálam jelentősebb emberek: Závada Pál, Parti Nagy Lajos tán már méltóbban szóltak hozzá írásban, szóban… Parti Nagy volt az is, aki egy személyes beszélgetésben a legmegfelelőbb műfaji megjelölést adta A Nyíregyháza utcának: a legteljesebb természetességgel mondta, ez egy oratórium.

Novák Eszter
forrás: odryszinpad.hu

Igen, ez a laza szerkezetű óriás/monstre szövegtest az elesettekért, a kiszolgáltatottakért énekel-beszél. Főhősei ‘Nyíregy' környéki lányok, akik a boldogulás reményében, 10 euróval nekivágnak az ismeretlennek. Nevük összekeverhető, felcserélhető. Nem ismerjük őket, nem gondolunk velük. Elfordítjuk a fejünket, ha szembe jönnek az utcán, a kamionparkolókban, a kirakatokban. Vagy épp csak megbámuljuk őket — vagy lelkesült, persze holland, aktivistaként ideig-óráig, pályázati pénzből, meg akarjuk őket menteni. Lecsúszottak millióit képviselik ők.

Részben ők beszélnek ebben a szövegben, de főképp, értük beszél ez a szöveg. Megírása roppant szellemi teljesítmény. Morális tett.

Szilágyi Eszter Anna éleslátása, szarkazmusa, fájdalmas és intellektuális humora, asszociatív fogalmazásmódja és e finom beszédmód mögé rejtett tomboló harag — embert, befogadót, nézőt próbáló élmény.

Hetekig olvastuk, próbáltunk a megszámlálhatatlan tektonikus rétegbe behatolni, hogy aztán ritkaságszámba menő szellemi izgalommal és elköteleződéssel találjunk színpadi formát a műnek, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Igen: hol, ha nem ott? December óta látta nagyjából 1000 ember, megnézi még egyszer ennyi talán ebben az évadban.

Nem túl sok.

Szorongással gondolok arra, hogy hol lehet vajon az a színház, amelyik kinyitja kapuját ennek vagy az ilyesféle szövegeknek… hol, merre lakik az a közönség, amelyik ilyen színpadi szövegekre is vágyik?

A Nyíregyháza utca
A Nyíregyháza utca az Ódry Színpadon - forrás: kulter.hu

Talán nem vagyok egyedül azzal az érzéssel, hogy a kőszínházi színházcsinálást is utolérte a marketing szemlélet mindent felfaló (hogy úgy mondjam) esztétikája — ezért is tartom fontosnak, a Dramaturgok Céhének munkáját, a Nyílt Fórumot, a mentorálási programot és ezt a díjat is.

És a díjhoz egy nagyszerű német fordítót kívánok a műnek, mert él bennem — és nyilván más rendezőkben is élhetne — egy 100 szereplős, igazán nagyszínpadi vízió is A Nyíregyháza utcáról.

És anélkül, hogy a becketti filozófián megállnék egy pillanatra, azt állítom, hogy van olyan, amikor nem mindegy, ki beszél: Szilágyi Eszter Anna beszél.

 

Novák Eszter, 2018. szeptember 20.

(Elhangzott az Évad legjobb drámája—díj átadásakor a Budapesti Bábszínház színpadán)


 

Idézetek

"Magyarország legjobb dramaturgja, Czímer József mellé kerültem. Mindig azt mondta, a dramaturg soha ne hagyja, hogy szolgává tegyék. Ez nagyon belém vésődött. A kétezres évek közepéig úgy tűnt, hogy megvalósítható, hogy olyan helyen dolgozzak, ahol a szavam jelent valamit. Egy hosszabb távú dramaturgiai tervvel az ember meg tudja határozni egy színház arculatát."

Dobák Lívia

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó