Ugrás a tartalomra
CímlapÁprilis 6-án és 14-én Debrecenben mutatkoznak be a Nyílt Fórum idei szerzői!
  • Címlap
  • Nyílt Fórum 17/18
  • Nyílt Fórum 16/17
  • Vilmos-díj
  • Évad Legjobb Magyar Drámája - díj
  • A Céhről
  • Nyílt Fórum Füzetek
  • Tagság

Breadcrumbs

You are here:

  1. Címlap

Cseicsner Otília

Céhtag

Cseicsner Otília

A Rádiószínház dramaturg-szerkesztője.

Cseicsner Otília a port.hu - n

színház.org hírei

  • Rocksuli – Európában először a Madáchban látható Webber új sikerdarabja
  • Filmritkaságoktól a Kincsemig avagy milyen lesz a magyar film napja?
  • Pálmai Anna: “A színház mindig is jobban érdekelt, mint a valóság”
  • “Mindig minőségpárti voltam” – Bálint Andrást köszöntjük
  • A ’80-as évek erdélyi színészeivel készült interjúkötetet mutattak be
  • Törvénnyel sújtanak le a jegyfelvásárló robotokkal dolgozó jegyüzérekre
  • Irodavezető-szervezőt keres a Káva
  • Vendégjátékokkal és fesztivállal zárja az évadot a Szegedi Nemzeti Színház
  • Több mint 1 milliárdból újul meg a Thália és a Mikroszínpad
  • Megtartották a Staféta díjátadóját – Villáminterjú a díjazottakkal
Tovább

Színház.hu hírei

  • A Gólem Színház premierrel zárja az évadot
  • Átadták a tavalyi Staféta különdíjait
  • Alföldi ügye után lemondott a Zsolnay Színház egyik alapítója
  • Operett fesztivál Veszprémben
  • Három előadását búcsúztatja májusban a Radnóti Színház
  • Új arcokkal bővül az Egynyári kaland
  • Scherer Péter „Csak akkor érzem jól magam, ha mindenki szeret”
  • A Berlin, Alexanderplatzhoz kötődő foglalkozást tartanak a Katonában
  • Fesztivállal ünnepli ötödik születésnapját a STEREO Akt
  • A TÁP Színház évadzáró őrülete az A38-on
Tovább

Kritikusok céhe hírei

  • Hatan a Koltai Tamás kritikapályázat második fordulójában
Tovább

Revizoronline hírei

  • CHERCHEZ LA KAZAMATA Papp András – Térey János: Kazamaták / Szegedi Nemzeti Színház
  • ŰRSZTÁLIN A SZUPERHŐSREVÜBEN Bosszúállók: Végtelen háború
  • „AZ INTELLEKTUÁLIS RADIKALIZMUS ÉRDEKESEBB” Beszélgetés Daniel Kehlmann-nal
  • AZ IGAZSÁG ODAÁT VAN Euripidész: Helené, Kleist: A Schroffenstein család / Színház- és Filmművészeti Egyetem
  • KERESD AZ ÁLLOMÁSON MALEVICSET Alekszej German: Dovlatov / Let'S CEE Fesztivál, Bécs és Berlinálé 2018
  • MÁR A KUTYÁKAT IS IRTJA A GYŰLÖLETPOLITIKA Kutyák szigete / Titanic Filmfesztivál Nemzetközi Filmfesztivál 2018
  • HOSSZÚ SNITTEK ÉJSZAKÁJA Directions és Marița / Let's CEE Fesztivál, Bécs
  • EZT TANÍTJÁTOK A GYEREKEINKNEK?! A Tanár
  • „MANAPSÁG SZEXI BUDAPESTINEK LENNI” Beszélgetés Boggie-val
  • „… ÉRDEKES MÓDON NEM KOPOTT” Beszélgetés Kovács Zsolttal
Tovább

Magyar Színházi Társaság hírei

  • Átadták a Pécsi Horvát Színházat
  • Meghívó
  • IX. Kaposvári Biennálé
  • M E G H Í V Ó
  • Elhunyt Cserje Zsuzsa
  • Blaha Lujza tér – Nemzeti Színház flashmob
  • Gyermekszínházi világnap 2018.
  • Kihirdették a 2018. évi POSZT versenyprogramját
  • Március 15. alkalmából állami kitüntetéseket adtak át
  • XII. ARS SACRA FESZTIVÁL
Tovább

Search

Sokszor olyan dialógus kerül a dramaturg kezébe, amely leírt formájában csaknem laposan, banálisan, elmondásra érdemetlenül hangzik. De mihelyt valóban «hangzik», tehát a színpadon: tartalommal, az élet akcentusaival, ízeivel, a jó megfigyelés és az emberábrázoló tehetség vérkeringésével telik meg. Mindennek a színpadon nagy és ritka értéke van. A dramaturgnak hallania kell a dialógust. Vannak súlytalan mondatok, amelyek bizonyos helyzeti energiában robbanó erőre kapnak. A dramaturgnak látnia kell a színpadi helyzetet, érzékelnie kell a teret, a proporciókat, a levegőt. A színpad legalább annyira térbeli művészet (Raumkunst), amennyire irodalom. És nem lehet eléggé hangsúlyozni: mindez nemcsak a közönséghatás megalkuvó szempontjaira, hanem a dialógus és az egész mű drámai értékére, lényegére tartozik. Színpadon csak annak van jogosultsága, aminek színpadi dinamikája van, úgy is mondhatnám: ami több a színpadon, mint nyomtatásban.

Bárdos Artúr

"Minden színész beleszólhat dramaturgiai kérdésekbe, mindenki lehet egyszerre kint és bent is. Persze van olyan, amikor úgy érzem, hogy a dramaturg hátráltatja bennem a színészt vagy fordítva; sok feszültséget okoz, hogy folyton véleményeznünk kell valamit, ami még nincs kész, de ha pontosan meg tudjuk fogalmazni a kritikai észrevételeinket, akkor igazán eredményesek tudunk lenni."

Enyedi Éva: "Az abszurditás felszabadít" - fidelio.hu

Enyedi Éva

"A dramaturg az a szakember, aki a hatásért felelős; aki felméri, hogy milyen hatást kíván elérni egy előadás, milyen út vezet el odáig, aztán felismeri azokat az akadályokat, amelyek eltéríthetik a produkciót. Ez nemcsak a szövegre, de a történetmondás, az elbeszélés stratégiájára vonatkozik. Örülök, ha egy rendező képes úgy felfogni engem vagy a munkám, mintha lenne egy ipari kamerája, ami esetleg máshová irányul, mint ahová ő néz, és a kettő együtt talán az egész spektrumot lefedheti" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

'A dramaturg az, aki emlékezteti a rendezőt az evidenciákra' (Magyar Narancs, 2014/08.)

Ascher Tamás

"Érdekes pillanat, amikor elengedem a szöveget mint szerző: elkezd nem fájni, ha azt mondják, ez vagy az a mondat rossz, és már dramaturgként nézek rá, hogy miért az" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Radnai Annamária

"Ekkor csak egy kanavász van az olvasópróbán, vagy csak egy ötlet, amit közösen kezdünk kibontani. Ebben az esetben napról napra kell írói és dramaturgmunkát is végezni, rögzíteni az improvizációkat, jelenetet írni belőle másnapra" (Magyar Narancs, 2014/08.)

Róbert Júlia

"Egy kicsit tudni kell, hogyan működik a rendezés maga, mert alapvetően ahhoz kell hozzászólni, és nem csak ahhoz, hogy pont vagy kérdőjel legyen-e egy mondat végén." (Magyar Narancs, 2014/08.)

Gáspár Ildikó
Színházi Dramaturgok Céhe

User menu

  • Bejelentkezés

Footer menu

  • Elérhetőségek
  • Kapcsolat